sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

ההלכה הוא גישתו הנאו-קאנטיאנית של כהן . למעשה אין זה כלי בלבד ; האידאליזם של כהן והמחשבה ההלכתית מתלכדים בנקודות מסוימות . וכך אני מתכוון להציג את מהלך התפתחות הרעיונות ב'איש ההלכה' על פי מבנהו של החיבור וסדר רעיונותיו . חלק ראשון : מבנה אישיותו של איש ההלכה א . ההכרה הטהורה של איש ההלכה ( סעיפים א-ח . ( החיבור פותח בהצגת הטיפוס איש ההלכה כמורכב משני טיפוסים - איש הדת ואיש הדעת . לאחר תיאור קצר של איש הדעת הגדיר הרי"ד את איש הדת , ועמד בהרחבה על תכונותיו . הוא אף הציג מודלים מובהקים של איש דת , והדגימם בדמויות היסטוריות - הרמב"ם וקאנט ; במקביל שלל את מאפייניו של איש הדת מהגותו של הרמן כהן . רק לאחר שהציג הרי"ד את איש ההלכה , פירט את מאפייניו של איש הדעת בהרחבה . מעתה נתגלה הגורם הלטנטי המנתב את סגנון הכתיבה של הרי"ד : החיבור משקף את הכרתו ותודעתו של איש ההלכה האידאלי ; וההכרה והתודעה כמות שהן מושתתות , כאמור , במלואן על הגותו של הרמן כהן . בכוונתי להראות , שהשפעתו של קסירר איננה ניכרת ב'איש ההלכה , ' אף שהגות זו הטביעה חותם מהותי על חיבוריו האחרים של הרי"ד . האידאליזם ההכרתי של כהן הוא מנגנון פילוסופי כמעט יחיד , המאפשר את הבנת הכרתו של איש ההלכה . ב . בעיית ההכרה כנורמה ( סעיף ט . ( בשלב השני נדרש הרי"ד להגן על שימושו בכלים ההכרתיים של כהן לתיאור ההלכה העיונית , שהיא נורמטיבית באופייה . המהלך שנקט היה מתמטיזציה של ההלכה , לאמור כינונה על 'שיעורים ומידות , ' ומהלך זה אפשר את התאמתה למתודת האינפיניטסימל של כהן . במקביל , תורת המוסר של כהן מאפשרת את החלת האידאליזם ההכרתי על מערכת נורמטיבית כמו ההלכה . הרי"ד עיצב את הרצון הטהור של איש ההלכה על פי תורת המוסר של חרמן כהן , שבה ממלא 'איש החוק והמשפט' מקום מהותי . הרי"ד המשיך את גזירת הממד המוסרי והיצירתי של איש ההלכה על פי המתודה הטרנסצנדנטלית , כאשר את מקום החוק ממלאת ההלכה . מכאן ואילך

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help