sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

של ההלכה מחייב פרשנות מלאה ומחודשת למאמר 'איש ההלכה , ' ופרשנות כזו בכוונתי להציע בחיבור זה . ב . אזוטריזם . 'איש ההלכה' הוא אפולוגטי באופיו , ומטרתו להציג את דמות ראש הישיבה משושלת בריסק לקורא המודרני . קווי האישיות של איש ההלכה ה'טהור' רחוקים מקורא כזה , והניגודים והסתירות שבחיבור נועדו להקל עליו את הבנתם ולקרב את שושלת למדני בריסק לעולמו . הסגנון הספרותי של 'איש ההלכה' הוא אפוא מהותי להבנתו . הציר המרכזי שעליו סובבים הניגודים והסתירות הוא , לפי ההסבר שאני מציע , ניסיונו של הרי"ד להציג את איש ההלכה כבעל זיקה או אף אפיונים של איש הדת ; ולאמתו של דבר איש ההלכה הבשל רחוק מרחק תהומי מאיש הדת . הממד הדתי-החווייתי ניצוק ב'כפייה' לדמותו של איש ההלכה , וכך טיפוס זה מתקרב לעולמו של הקורא המודרני ; רק עיון מדוקדק בסגנון החיבור מגלה , שהחוויה היחידה הנוגעת לאיש ההלכה היא חוויית הלימוד והיצירה . הזיקה ( השלילית ) היחידה בין שני הטיפוסים איננה בתחום ההכרתי , אלא במישור האישיות : איש ההלכה , ככל אדם דתי אחר , ניחן בתחילת דרכו בקווי אופי של איש דת , אך בהתעצבו כאיש הלכה הוא משתחרר מהם כליל . אין אני פוסל אפשרויות אחרות להסברת הסגנון הספרותי ; נהפוך הוא , אני אף מציע אפשרויות כאלה . אולם אני מראה שהקריאה האזוטרית היא עקיבה , ומספקת הסבר לכיד למבנה החיבור . במקביל בכוונתי לאמץ ולפתח שתי הנחות יסוד אחרות שכבר הועלו במחקר בהרחבה , ושאותן כבר הבלעתי בשני הסעיפים הקודמים : א . כאמור , 'איש ההלכה' נועד להציג את רבותיו של הרי"ד ואת שושלתם הלמדנית , והרי"ד עצמו איננו מזדהה לחלוטין עם השקפות החיבור . בקצרה : שושלת בריסק משקפת שורה של אנשי הלכה טהורים , שדחו סינתזה עם דתיות מסוג אחר ; לעומת זאת הרי"ד עצמו הכיר בקיומה של סינתזה כזו , כפי שפירט בחיבוריו 'וביקשתם משם' ו'התודעה ההלכתית . ' ב . הכרת איש ההלכה מתוארת על פי האידאליזם האפיסטמולוגי של הרמן כהן . יש להוסיף , שגם הרצון של איש ההלכה מתעצב על פי התפיסה האידאליסטית של המוסר והאסתטיקה שבמשנת כהן . כלומר , הכלי הפילוסופי שנמצא יעיל בעיני הרי"ד לתיאור איש

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help