sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא בחיבור זה בכוונתי לנתח את המסה 'איש ההלכה' לרב יוסף דב הלוי סולובייצ'יק ( להלן : הרי"ד ) מבחינה מבנית-ספרותית ומבחינה תוכניתפילוסופית . הניתוח המבני-הספרותי מושתת על תופעה בולטת לעין בקריאת 'איש ההלכה' - ניגודים וסתירות מכוונים וסגנון כתיבה מורכב ולעתים גם פתלתל . אפשר לראות בחיבורי זה פירוש ל'איש ההלכה , ' אך באותה מידה הוא מציג ניתוח תמטי של כתביו המוקדמים של הרי"ד בכללם . הגותו של הרי"ד הנידונה כאן מתפרסת על פני השנים . 1944 -1931 שתי הנחות יסוד עתידות להיחשף מתוך ניתוח 'איש ההלכה : ' א . הלכה . המונח הלכה בחלקו הראשון של חיבור זה איננו מבטא הלכה מעשית , כלומר אורח חיים דתי מעשי . על כן פסיקת הלכה והוראה , דרך משל , אינן נכללות במונח זה . המונח הלכה משמעו אך ורק דרך הלימוד שנהגה בישיבות הליטאיות ובשושלת בריסק במיוחד ' ) לומדות . ( ' הווי אומר , מונח זה משקף תהליך מתודולוגי שבו תלמידי החכמים מנתחים שורה של חוקים הלכתיים תאורטיים ( כפי שהם מתנסחים במשנה תורה לרמב"ם , דרך משל , ( מפרקים אותם ליסודותיהם ויוצרים אותם מחדש כמבנים משפטיים אידאליים ' ) חילוקים . ( ' תהליך זה משמעו , למעשה , בנייה מחדש של החוקים ההלכתיים בהכרת הלמדנים . החיבור 'איש ההלכה' מתאר את ההכרה והתודעה המיוחדות שצמחו בקרב הלמדנים משושלת בריסק ( ר' חיים סולובייצ'יק , ר' יצחק זאב סולובייצ'יק [ הגרי"ז ] ודומיהם . ( ההלכה המעשית ( פסיקת הלכה ) נדחקת לתחום החושי-האיכותי , שאיננו נתפס בעל ערך בעיניהם ואיננו מעורר את עניינם . מאחר שאין מדובר במובן הרגיל של הלכה , מערכת הצירים של הכרת איש ההלכה ושל תודעתו ניתנת לתיאור במונחים פילוסופיים אך ורק בהתאם לגישה הנאו-קאנטיאנית של הרמן כהן , ולא על פי הפילוסופיה של הדת . בחלק השני של 'איש ההלכה , ' בעיקר בהקשר מוסרי-אסתטי ואסכטולוגי , ניתן להוסיף למשמעות המונח גם הלכה מעשית , אך גם שם אין מובן זה דומיננטי . המובן המופשט והאידאליסטי

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help