sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

הגילויים האפיזודיים של חריגה משיגרת יום יום , אחרי המומנטים החגיגיים בחיים ... ההלכה אינה סומכת על ההתעוררות של החוויה הדתית ואינה מחשיבה את הדחף הנפשי המביא לידי מעשים יוצאים מן הכלל . היא שואפת להעמיד את המעשה הדתי — גם את גילוייו העליונים — על הנוהג הקבוע של עשיית חובה 5 ... מצוות מעשיות כאורח חיים , כצורה קבועה ופרמאננטית של קיום האדם . האם הפרדיגמה של היהדות אמורה אפוא להתגלם בדרך חיים "קבועה ומתמדת , " בחיים פרוזאיים לפי תורת משה ומוסדותיה של ההלכה , או שמא במחווה "אברהמית" חריגה של "גבורה אמונית עילאית" מחוץ לחיי תורה ומצוותי כלום מקרה הוא , כי למרות המרחק הגדול שבין דת ההלכה לדתו של קירקגור יכול היה גם האחרון לעשות את 6 אברהם של העקדה לסמל הנעלה של אמונתו הנוצרית ? כמובן , ליבוביץ עצמו היה דוחה מעליו את הקושיות האלה . שהרי מנקודת ראותו היהדות אינה עומדת על תוכן ומהות אלא על עצם המחווה של הציות וההיענות לצו , על עצם המחויבות הדתית והעמידה לפני ה . ' אשר על כן , אף כי אברהם לא קיים תרי"ג ואף כי דרך החיים של היהודי הראלי אינה כוללת עקדה , הרי עצם המחווה התאוצנטרית המשותפת לשניהם היא שעושה את העקדה לדגם מכונן של עבודת השם בכל דור , והיא שעושה כל מצווה ומצווה ל"אחד 7 משישים לעקידה . " עם זאת עדיין הספק עומד בעינו , האומנם בזאת נסגר הפער בין " אינסטיטוציה" להרואיקה , בין "פרוגרמה" ממוסדת למעשה יחידאי . על אחת כמה וכמה לגבי הרוב המכריע של חכמי ישראל הנדונים בספר זה , שלא ניאותו להעמיד את התוכן היהודי כולו על ההתחייבות הדתית לבדה . זה הוא הפער שחז"ל ניסו למלא בדברי אגדה : "מצעו שעשה אברהם אבינו את כל התורה כלה עד שלא נתנה" ( קידושין ד , יד ;( "קיים אברהם אבינו אפילו עירובי תבשילין , שנאמר [ וישמר משמרתי מצותי חקותי ] ותורתי , אחת תורה שבכתב ואחת תורה 8 שבעל פה" ( יומא כח ע"ב . ( חכמים שרטטו אפוא את קלסתר פניו של אברהם העברי כאחד משלומי אמוני ישראל בדורות המאוחרים . הווי אומר : כשם שהבנים נדרשים להלך בדרכי אביהם , כן גם דמותו של האב נבנית מחדש לפי דמותם של הבנים . כשם שהאומה איננה אומה מבלי התורה הכתובה והמסורה , כך גם האב איננו אב מבלי התורה הכתובה והמסורה . רק כך יוכל האב לחרוג מן הביוגרפיה הפרטית שלו ולצאת אל ההיסטוריה הקיבוצית הממשית של האומה . 5 הנ"ל , יהדות , עם יהודי ומדינת ישראל , ירושלים תשל"ו , עמ' . 22-14 ליבוביץ כתב ןאת סמוך לדבריו הנ"ל על העקדה מול הצלב ! השוו הנ"ל , אמונה , היסטוריה וערכים , ירושלים תשמ"ב , עמ' 6 . 58 א' שגיא ( שוייצר , ( "נסיון העקידה — עיון משווה בהגותם של קירקגור וליבוביץ , " דעת 23 ( תשמ '' ט , ( עמ' 7 . 124 י' ליבוביץ , יהדות , עם יהודי ומדינת ישראל , ירושלים תשל"ו , עמ' 8 . 330 , 23 למקבילות ראו א"א אורבך , חז"ל : אמונות ודעות , ירושלים תשל"א , עמ' . 283-281

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help