sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

2 הבשר מפני קומתו של אברהם איש האמונה והבשורה . הנה כי כן , בתקופות שונות נדרשו המחברים היהודים לחזור ולבסס את התפיסה המסורתית שקבעה את זהותם העצמית . לאמור : האב המקראי הפרדיגמטי איננו אביו של פאולוס , כי אם אביו של רבי עקיבא ; אברהם העברי לא הניח את המסד לדוגמות של הכנסייה , אלא לתרי"ג מצוותיה של היהדות . ברם , כלום אפשר להעמיד מספר ציוויים הרואיים , חד פעמיים , כפי שנצטווה אברהם , בתור אב טיפוס של חיי תורה ומצוות , בתור דגם קדמון של סיני ? אם "אומתנו בני 3 ישראל אינה אומה אלא בתורותיה , " תורה שבכתב ותורה שבעל פה , האומנם אפשר לראות באברהם את אביה של אומה זו ? אנו עומדים כאן בפני קושי ידוע ומוכר בתולדות התרבות ו האם סיפורי קדומים עילאיים מסוגלים לשמש פרדיגמה ואב טיפוס עבור תופעה היסטורית קיבוצית וממוסדת ? באיזה מובן יש בכוחם להניח תשתית נורמטיבית לדורות ? במילים אחרות : אם אב משמעו גם מופת לחיקוי , אם הבנים קרואים להלך בדרכי האבות , האם הסיפור האברהמי מציג דרך כזאת ליהודי ההיסטורי הראלי , בניין אב לבני ישראל ולתורת משה ? שאלה זו ניתנת להמחשה אקטואלית בעקבות הקריאה בכתביו של ישעיהו ליבוביץ . מצד אחד , כפי שכתב זאב הרוי בספר שלפנינו , ליבוביץ מצא בדמותו של אברהם אבינו את הביטוי הצרוף של אהבת השם ועבודת השם לשמה . "עמידתו של העברי 4 הראשון בנסיון העקידה" הייתה בעיניו הגילום המובהק של הנאמנות לצו הדתי , צו תובעני וטוטלי שאמור לבטל מפניו עולם ומלואו ולשלול את כל ערכי האדם , מחשבותיו והרגשותיו . אין פלא אפוא כי ליבוביץ הציב את הסמל של העקדה אל מול הסמל של הצלב , כביטוי עמוק של הפער בין שתי דתות יריבות . בסיפור העקדה , סמלה של הדת היהודית התאוצנטרית , האדם נכון להקריב את בנו ואת ערכיו לשם עבודת האל ; ואילו בסיפור הצליבה , סמלה של הדת הנוצרית האנתרופוצנטרית , האל הוא שאמור להקריב את בנו למען האדם . משמע , לא רק שאברהם ( או יצחק ) איננו בבחינת "פרוטו ישוע , " כפי הסברה הנוצרית , אלא , אדרבה , אברהם אבינו הוא שמגלם את האידאל הדתי היהודי הספציפי במלוא ייחודו . אולם , מצד שני , הרי ישעיהו ליבוביץ הוא האיש ששקד ללא לאות , יותר מכל הוגה אחר , להדגיש דווקא את אופייה המוסדי והתקנתי של דת ישראל : לא דת של "המומנטים החגיגיים בחיים , שאינם אלא מומנטים חולפים , " אלא "דת של השיגרה האפורה של מעשי יום יום וחיי יום יום , " דת של החיים הפרוזאיים , שעשתה את המצוות המעשיות ל"אינסטיטוציות" שלה . וכך כתב ליבוביץ במאמר המכונן של משנתו הדתית " ) מצוות מעשיות : ( " האינסטיטוציות האלה — המצוות המעשיות — הן הן לגבי היהדות הדת עצמה , ואין היא קיימת כלל מחוץ לאינסטיטוציות הללו ... אין דת ההלכה להוטה אחרי 2 ד' רוקח , "הפולמוס בין יהודים לנוצרים על הבחירה , " בתוך ש' אלמוג ומ' הד ( עורכים , ( רעיון הבחירה בישראל ובעמים , ירושלים תשנ"א , עמ' 83 ואילך . 3 רב סעדיה גאון , אמונות ודעות ג , ז . 4 י' ליבוביץ , "הרמב"ם — האדם האברהמי , " בטרם ריא ( תשט"ו , ( עמ' . 21

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help