sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

פתח דבר שיטת הזרמים בחינוך , בתקופת היישוב , זוכה גם כיום להתייחסות רבת פנים : מהשאיפה לכינונו מחדש של זרם העובדים ועד לאזהרה מפני הסכנה שבחזרה למערכת חינוך המטפח זיקה פוליטית . יחודו של פרק זה בתולדות החינוך הלאומי הוא בכך שביטא הדדיות מקורית שבין חינוך לחברה בהתהוותה , ויצר שיטה פדגוגית בלתי שיגרתית . היווצרותם של שני סימני היכר אלו של החינוך בתקופה זו העמידה במרכזו של דיון ציבורי נוקב וחריף את זרם העובדים . הוויכוח והמאבק על עצם קיומו ודרכו החינוכית , העמידו את החינוך הלאומי במרכז ההתענינות החברתית של היישוב בארץ , ובכך ערכו ההיסטורי . מרכזיותו של זרם העוברים היתה בעלת משמעות החורגת מן התופעה עצמה ומן ההקשר המקומי שלה , ובכך היא הגבירה את הסקרנות לחקור ולהכיר את מקורותיו ודרכי התפתחותו . תחנתו הראשונה של חיבור זה היא עבודת המחקר לתואר "דוקטור לפילוסופיה" בהדרכתו של מורי וידידי פרופ' סיני אוקו ז"ל . פרופ' יוסף גורני , חברי , שימש אף הוא כמדריך בכתיבת העבודה . כראש המכון לחקר הציונות יעץ ועודד אותי לפתח חיבור זה ולפרסמו כספר . ד"ר אניטה שפירא , ראש המכון כיום , סייעה בקידום הוצאתו של הספר . בית הספר לחינוך של אוניברסיטת תל אביב נטל על עצמו את השותפות בהוצאתו לאור , והעומדים בראשו : פרופ' דוד חן פרופ' מיכאל חן ופרופ' רינה שפירא סייעו רבות . תודה חב אני לארכיון העבודה ובעיקר לגבי מוסיה ליפמן : לארכיון הסתדרות המורים , ובמיוחד לגב' חםיה דבות'צקי ; לארכיון הציוני המרכזי , לעומד בראשו ד"ר מיכאל היימן , ולחבר עובדיו המסור : לארכיון מפא '' י ולארכיון הוועד הפועל של ההסתדרות הכללית . בבית ההוצאה של הקיבוץ המאוחד מצאתי אווירת בית אוהדת ומסייעת , בראש ובראשונה בזכות הענין והעצה הנבונה להם זכיתי מעורכו של הספר מר אברהם תרשיש , ומן השקידה והדיוק שגילה מר יהושע אורן שהתקין את הספר לדפוס . תודתי נתונה למר יואב סילברט , שערך את מפתח השמות והענינים . הכנתו וכתיבתו של הספר תבעו מרעייתי וילדי שותפות ונשיאה בעול . תמיכתם ועידודם , הראויים לתודותי , נתנו בידי את היכולת להשלים חיבור זה .

הקיבוץ המאוחד

אוניברסיטת תל אביב


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help