sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

מבוא רומה , שאין היום קורא מודרני של הספרות המקראית , שלא יסכים הן עם הקביעה כי לחיבורו של ספר מקראי כלשהו אחראים כותבים שונים , והן עם קיומו של ספק , שאין הכתוב הנתון לפניו זהה לחיבור המקורי , כפי שיצא מידי מחברו לפני כאלפיים וחמש מאות שנה , ופעמים אף יותר . בבחינת מוסכם הוא , כי דורות של קוראים ומעתיקים , שטרחו במסירת היצירה המקראית ובהעברתה , טבעו בה את חותמם . פעמים היתה טביעת חותם זו שגגה כלשהי שנפלה , ושאיש לא התכוון להפכה לחלק מן הכתוב ( וגם אם יטען הטוען כי טוב היה לו נעקרה ממקומה , אין כיום אפשרות להכחיש את עובדת קיומה . ( ואילו פעמים היו לקוראים או למעתיקים המאוחרים מגמות של תיקון , עדכון או התאמה , שנתנו את ביטוייו בעיבודו של הכתוב והפכו אף הן לחלק בלתי נפרד ממנו . "משתמע שעוד במאה השנייה ואפילו השלישית יכלו מוסרי הנוסח לשנות כתוב ולעבדו בהתאם לדרישות ההקשר , הנושא הנדון וההיגיון . ניתן להניח שבתקופות קדומות יותר הגישה לטקסט הייתה כה חופשית עד שתיקונים לבשו צורה של עיבוד טקסט ממש לעתים תכופות יותר . מן הראוי להדגיש שבהקשר זה אין כוונתנו לרביזיות רעיוניות , כלומר , לעיבודי טקסטים במגמה להתאימם להשקפות הדתיות של תקופות העורכים . קיומן של רביזיות כאלה הוא בלתי מעורער " ( זליגמן , [ 19791 עמ ' . ( 281 אין תימה שקורא , אשר השתחרר מכבלי הנחותיה של המסורת , שבמקרים מסוימים התקדשו וקיבלו תוקף של עיקרי אמונה . מוצא עצמו מסכים עם ההנחה , שלא זו בלבד שהטקסט שלפניו הוא מורכב ובעל תולדות ארוכות ( 1 ראה התשובות לשאלה "ומי כתבן" בבבא בתרא יד , ע " ב - טו , ע '' א , וכן מאבקו של שפינתה ( 125-95 , 119611 ) בניתוץ קביעות אלו .

מוסד ביאליק

אוניברסיטת תל אביב. בית הספר למדעי היהדות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help