sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ה

הקדמה עיקר עניינו של חיבור זה הוא הבנת מעשה העריכה בספר שופטים , אך נראה כי העיון בו עשוי גם להאיר את סוגיית העריכה בספרים אחרים של המקרא . יסודו של החיבור הוא בעבודת דוקטור שכתבתי בין השנים 1984-1978 בהדרכתו של פרופ' מאיר שטרנברג , והחידוש הקיים בגירסה חדשה זו הוא בהעברת נקודת הכובד לסוגיית העריכה . בחיבור הקודם השתדלתי להאיר את החשיבות של בחינת כתובים מן המקרא הן על פי אמות מידה שבאמצעותן נבחן טקסט מכל סוג שהוא , והן כטקסט בעל תולדות מסירה מיוחדים . לפיכך הדגשתי את חשיבות השימוש בכלים , שפיתח מדע הספרות ובחינת תרומתם להבנת הטקסט המקראי והצגתו כטקסט , שעונה על קריטריונים ריטוריים ואםטתיים . אמנם , כבר בשלב הראשון היתה אחת מנקודות המוצא לדיון תפישת הטקסט המקראי כטקסט ששב ונערך לאורך הדורות , אולם הפעם הפכה זוית התכוננות זו לעיקר . הדגש הושם איפוא על הבנת דרכי העריכה ומגמותיה , כפי שהן באות לכלל ביטוי בספרים שונים במקרא ובפרט בספר שופטים . לשם כך הצגתי בפרק הראשון את דרכי העריכה שנתגלו לי מעיון בחלקים שונים של הספרות המקראית . בפרק השני הצעתי מגמות עריכה לספר . הצעה זו היא בחינת היפותיזה , שאותה העמדתי במבחן החומרים המרכיבים את הספר . חטיבת הפרקים שמן השלישי ועד השישי בוחנת חלקים שונים בספר , על פי סדר הופעתם , למן הפתיחה ועד הסיום , לאור מגמות העריכה המוצעות , וכן את מידת התאמתם ותרומתם למגמות אלו . הפרק השביעי מוקדש לסוגיה הספציפית , שדנה בשאלה מי היו אחראים לשלב המכריע של עריכת הספר ומתי הם פעלו . סוגיה זו נבחנת לאורה של השאלה העקרונית והיא , אימתי התגבשה בישראל ההכרה , כי את אירועי העבר יש לתעד במסגרת של היסטוריוגראפיה שיטתית , וכי את לקחם יש למסור לדורות הבאים . כאמור , הונחיתי בחיבור הראשון על ידי פרופ ' מאיר שטרנברג . הוצאתו לאור של ספר זה היא הזדמנות נוספת להודות לו על מאמציו הבלתי נלאים בהוראה , בהדרכה ובייעוץ , על יכולתו לשמש אוזן קשבת ועל היותו גם חבר ורע . למורי וחברי בחוגים למקרא באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטת תל אביב השבח והתודה על עמלם ותמיכתם לאורך כל הדרך . תודה מיוחדת

מוסד ביאליק

אוניברסיטת תל אביב. בית הספר למדעי היהדות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help