sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:י

הגדול שבעבודה מרובה % שעל ידי כך עלו בידינו אפשרויות מרובות לתיקון הנוסח גם בדברים שקובעים הבנת הספר ויסודותיו ( כגון בניסוחם של השמות הריאליים והגיאוגראפיים . ( אמנם זו לדעת : אין הבירור הנוסחי שלנו כונס את כל הגירסאות שיש במהדורה הקיימברידז'ית הנ"ל : דברים הרבה שבזו תלויים בחילופים שביווני , ורבות מן הגירסאות ההן שגיאות בעלמא הן . ג . חידוש אחר , והוא אולי המכריע שבספר . הוא הניסיון שנעשה בזה לשוב ולקבוע את זמנו של הספה על פי בדיקה מחודשת של הסתומות שבכתובים : הפירוש מניח את היסודות לכך ומראה את האפשרויות שיש' ואילו המבוא מעלה את הפתרון בדרך דדוקטיבית . המעיין במבוא יווכח , שעם כל החקירות הרבות בספר מאז ימי הריפורמאציה באירופה , לא חלו כמעט שינויים בקביעת זמן חיבורו ( שהיו נותנים אותו בדרך כלל עניין לימי החשמונאים ) או בתפיסת גוף הספר כמין אליגוריה ( היסטורית , לימודית וכיוצא באלו ) 1 כל השמות שבספר , אחד הפרטיים ואחד הגיאוגראפיים , נתבארו כדמיוניים או במקריים . ההערכה החדשה המובעת כאן , שהספר הוא יצירה מתקופת פרס , ובו משתקפים גיאו גראפיה ריאלית ותיאור חיים ריאלי מאותו הזמן , לא ללמד על ספר זה בלבד היא באה , אלא היא פותחת גם פתח הבנה לעשייתו של דור ( או של דורות , ( על התעצמותו הנפשית והדתית בתוך אימפריה רבתי . אכן , את אופיו המהר תי של דור זה , דור "אנשי כנסת הגדולה '' וממשיכיה , חשו הרגישו חוקרים מישראל ראשונים ( ר' האי גאון ) ואחרונים ( ר' זכריה פרנקל , ( ואף על פי כן היה זה דור אנונימי ונטול לשון . עם קביעת זמנו של חיבור זה ( ודור זה הוא בקירוב גם דורו של ספר טוביה ) ניתן פה לדור . ואפילו אין הספר מתקופת החשמונאים , ולא זה דורו , הרי היה דורו של הספר לתקופת החשמונאים מה שהיתה יהדות הגולה האמיתית שבמציאות ( ולא אותה עלובה ודמיונית , הכתובה מעל ספרי משכילים וספיחיהם ) שמלפני דור ומעלה —לדור העצמאות . לספר זה יש , איפוא , תכלית מסוימת ברורה : להעלות את הנוסח העברי הקדום ולחוור את זמנו : זה תוכנם של הפירוש והמבוא , וזו גם משמעות הנספחים [ נספח א' כולל השלמות לביאור , נספח בי — התעודה ההיסטורית היסודית להשערתנו ; נספח ג' מברר את היחס שבין "מדרשי" יהודית לוולגאטה . [ ממילא מובן , שאפילו יכולנו להיזקק לעניינים שהם מחוץ למסגרת זו , לא היו אלה אלא בבחינת טפל לעיקר , אלא —שלא יכולנו . היה עניין רב בדבר לעמוד על דרך הבנת הספר הזה בעמים ובישראל במשך הדורות ועל גלגוליו הרבים של הספר בדראמה ובסיפור ובשירה וכר בספרויות עמי אירופה ואמנותם . הרי נשתמר קטע שירי של מעשה יהודית אף בספרות האנגלית ספםית הקדומה ביותר . לספר היתד , פעמים גם חשיבות קובעת בחיי המציאות של אותם עמים : מעשה בבלתזר ג'ראר , הורגו של ויליאם א' מאורנז , ' שכשנכנסו לביתו בדקו ומצאו את ספר יהודית מונח על שולחנו והמקום המשומש בו ביותר היה מעשה הריגת אולופרנא . הספר קבע גם מנהגים בישראל : אכילת גבינה בחנוכה . —כל הדברים האלה קובעים בלא ספק מחקר נכבד לעצמם וראויים הם שיעמדו עליהם בפרטות , אלא , כאמור ,

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help