sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:51

בדרכי הנגב , שבהן התנהלה התחבורה בשיירות ללא עגלות משא השאירו קרוב לוודאי את המדרגות חשופות , אך בצפון , שם שימשו קרוב לוודאי גם לתעבורה של עגלות , יש להניח שמלאו את המרווחים שבין המדרגות בעפר וכאבנים . אמנם כך לא הוקהתה תלילות המדרונות , אבל במקום פני סלע חלקלקים נתקבל שטח נוח יחסית להליכה ללא הכנת החלקה . מידת ההשקעה הניכרת בכל דרך ודרך אינה אחידה , בקטעים מסוימים אנו מוצאים עבודה מרשימה של הכנת תשתית , פילוס וכיסוי עליון , באחרים — ההכנה היא פחותה ומורגשת אך בקושי . מדי פעם עלה הצורך לשוב ולחדש קטעים שניזוקו , ולא תמיד היתה מידה נאותה של יכולת ורצון מטעם הגופים הצבאיים והאזרחיים להתמסר לעבודת הסלילה והאחזקה . כאזורים של חולות או אדמה כבדה ובוצית , מבחינים אנו היום רק בקושי בתוואי מהלכן של הדרכים ו בכל זאת נחקרו קטעים אחדים המעידים על שיטת הסלילה כאזורים אלה בריבוד של שכבות אדמה , גיר כתוש , חצצים ואבני ריצוף . לאורך הדרכים נתגלו במקומות לא מעטים תחנות משמר ומנוחה וכן בורות מים ובארות ; על ערוצים ונחלים התגברו בעזרת פיתולים שמיתנו את השיפוע , אועל ידי בניית גשרים שנשאו עליהם את הדרך . אבן המיל הוא האמצעי הבדוק לזהוי הדרכים , מהלכן , ותאריך הקמתן או שיפוצן . אבני המיל הוצבו לאורך הדרכים במרחק של אל ף צעדים כפולים ( millepassuum ) זו מזו , דהיינו 1480 מ , ' ושימשו אמצעי ראשון במעלה למדידת מרחק , איתור נקודות ציון , וגילוי הנתיב ממרחק על ידי העוברים בדרכים . מאות אבני מיל כבר נתגלו 30 י' רול , שם , עמ' ; 45 וכן הקר , 'הדרךלגיו — צפורי , ' ידיעות , כה ( תשכ"א , ( עמ' . 186-175 גשר בדרך רומית בערוץ של נחל זרד , ליד קלעת אל חסה , מדרום מזרח לים המלח . מיפתח הקשתות המרכזיות הוא כ . 90 נ מי . ברינוב-דומשבסקי , פרובינקיה ערביה , , 11 איור 574

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help