sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:29

שרידים יהודיים מלאחר החורבן ועד מרד בר כובבא שישים וחמש השנים שבין חורבן הבית השני לבין דיכוי מרד בר כוכבא , ניתנות אך בקושי לאיכחון ארכאולוגי . גם את תקופת המרד אין לזהות בדרך כלל , אלא על פי מימצא של מטבעות המרד ( ראה להלן . ( מבחינת טיבם מאופיינים השרידים על ידי המשכיות מימי הבית השני , הן בארכיטקטורה הן בכלי היום יום . לפיכך אין כמעט סיכוי לאתר שכבות יישוב מתקופה זו באזורים יהודיים שלא נפגעו , או נפגעו אך מעט במרד , כגון הגליל , וזאת משום שבאזורים אלה נתקיימה רציפות יישובית מאז קימומם אחרי המרד הראשון , למשך שנים רבות , לעתים עד התקופה הביזאנטית . קל וחומר שאין ייחוד לתקופה זו במימצאים שנתגלו בערים הנוכריות או הערים המעורבות . רק ביהודה , איזור שנפגע הן בימי המרד הגדול הן בימי מרד בר כוכבא , אפשר היה לאבחן מימצאים המשתייכים לתקופה שבין שתי המרידות . ואכן מימצאים אלה דומים כמעט ללא הבדל , למימצאים מסוף ימי בית שני . השרידים המובהקים ביותר מתקופה זו הם נרות חרס מעוטרים , העשויים בדפוס ובתבנית , התקופה הרומית המאוחרת 324-70 לספירה תקופה זו מצטיינת , כאמור , באופי הרומי ההלני אשר שרר בא ^ ובמזרח כמעין ' קוי ? ה' תרבותי . להתהוות מציאות זו סייע חיסולן של המסגרות הלאומיות של היהודים 70 ) לספירה ) והנבטים 106 ) לספירה . ( למרות זאת שמרו המיעוטים האתניים דתיים על ייחודם התרבותי במקום מושבם . היהודים נתרכזו , בעיקר לאחר מרד בר כוכבא , בגליל , בגולן , בדרום הר יהודה ובשולי הר יהודה במזרח ובמערב . השומרונים התפשטו בהדרגה ממרכזם בסביבות שכם לשפלה , לעמק החוף ולכיוון בית שאן . המאמץ לקיים את הייחוד התרכותי דתי הוא , קרוב לוודאי , הסיבה למיעוט הקמתן של ערים גדולות ( poleis ) בתחום מושבם של היהודים והשומרונים , שהרי ערים אלו ייצגו והפיצו את אורח החיים הנוכרי הלני . עם זאת נראה שהמיעוטים קבלו בברכה וברצון כל חידוש הנדסי או תרבותי , שהיה בו משום תרומה להעלאת רמת החיים של הציבור או הפרט , אם לא היו חידושים אלה פוגעים בערכים המקודשים של הדת או מסורת האבות . אולם עניינים אלה נכונים בעיקר לימים שאחרי מרד בר כוכבא . בתקופה שלאחר חורבן ירושלים ועד מרד כר כוכבא עדיין מוצאים אנו שרידים המעידים על היישוב היהודי ביהודה , המתאושש מן השואה האחת ומכין עצמו למאבק מחודש .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help