sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:25

מבוא — איפיונה של התקופה וחלוקתה הכרונולוגית התקופה הרומית המאוחרת והתקופה הביזאנטית , למן חורבן בית שני ועד הכיבוש המוסלמי , הן תקופות עשירות ביותר במימצא ארכאולוגי ואמנותי . הסיבות להישרדות המרשימה של המימצאים הן הרמה הגבוהה של הבנייה , ציבורית כפרטית , ותפוצתם חסרת התקדים ( בעיקר בתקופה הביזאנטית ) של יישובים — ערים , כפרים ואחוזות — על פני הארץ כולה . שפע המימצאים , שיש בו ברכה רבה לחוקר , מעורר , מטבע הדברים , גם קשיים גדולים בבואנו לאפיין את התקופה ולחלקה לתקופות משנה , שכן הגיוון וריבוי הפנים עושים את מלאכת ההכללה למשימה שקשה להצליח בה . חוקרים לא מעטים ניסו לחלק את התקופה הארוכה שאנו דנים בד , לתקופות משנה אחדות ' . יתרונותיה של חלוקת המשנה מובנים מאליהם , שכן באופן כזה אפשר לסווג כרונולוגית מימצאים חומריים ולשייכם לפרקים היסטוריים ידועים , או לרבדים מוגדרים של תולדות התרבות . לצורך חלוקה פנימית זו ביקשו להסתייע באמצעים מתחום הטכנולוגיה , הארכיטקטורה , העיצוב האמנותי והתפתחות צורות כלי החרס היום יומיים ; האחרונים , בגלל השימוש הנרחב בהם והעובדה שהם מצויים בכל אתר בכמויות רבות , הפכו כלי עבודה ראשון במעלה בידי הארכאולוג . אך דומה שלפי שעה טרם הוכיחו חלוקות משנה אלה את תקפותן . לפיכך רשאים אנו לחלק את פרק הזמן למן החורבן ועד סוף השלטון הביזאנטי לשתי תקופות ארכאולוגיות בלבד : התקופה הרומית המאוחרת והתקופה הביזאנטית . התקופה הרומית המאוחרת מתחילה בשנת 70 לספירה , עם חורבן בית המקדש ונפילת ירושלים ויהודה — אף כי יש המעדיפים את שנת 135 עם דיכויו של מרד בר כוכבא . מובן מאליו שאין לתחום תקופה ארכאולוגית , וכמוה תקופה היסטורית , בתאריך חד ומוגדר ( אלא אם כן מדובר בשואת טבע או בחורבן מוחלט מעשה ידי אדם ;( מכל מקום כוונתם של התוחמים והמגדירים ברורה : הם מחפשים סימן דרך ראה לדוגמא דיונו של ואצינגר ; pp . 79- 116 C . Watzinger , DenkmalerPalastinas , // , Leipzig 1935 , אנציקלופדיה לחפירות ארכיאולוגיות בארץ ישראל , א-ב , ירושלים תשל"א ( להלן : אנציקלופדיה לחפירות ) לוח כרונולוגי לתקופות ההיסטוריות , לפני עמ' . 1 ההצעה של מחברי הלוח לחלק את התקופה הרומית המאוחרת בחלוקת משנה סביב שנת 180 ( שנת מותו של הקיסר מרקוס אורליוס ) אינה עומדת בפני הבקורת . נסיק לחלק את התקופה לפי ק ריטריונים היסטוריים כלליים ובעיקר על פי ההתפתחות הפנימית של מצב היהודים בארץ ראה גי אלון , תולדות היהודים בארץ ישראל בתקופת המשנה והתלמוד , א , תל אביב תשי"ט , עמ' . 13

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help