sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

לימודיו של הארכאולוג המקצועי . בחיבורנו אין דברים אלה באים לביטוי אלא באופן מינימאלי , והדיון הוא על פי השימוש ולא על פי הטיפולוגיה - כלי אכילה או כלי אגירה יוצגו יחדיו , ללא הבדל אם הם עשויים חרס , מתכת או זכוכית . גם האתרים הארכאולוגיים , אשר לארכאולוג יש עניין ללמדם במכלולים שלמים , אינם זוכים לדיון עצמאי . העיר ירושלים , דרך משל , תעמוד במרכזם של פרקים שונים הדנים בתוכניות הערים , בביצורים , בכנסיות , בפורום וברחובות וכר ; ' אך אין ירושלים זוכה לדיון מקיף וכולל כמכלול ארכאולוגי עצמאי . הספר מחולק לשני חלקים על פי התקופות : התקופה הרומית המאוחרת והתקופה הביזאנטית . שני החלקים קרובים זה לזה מבחינת המבנה אך אינם זהים . נושאים אחדים , כגון הערים ובנייתן , הביצורים , בתי המגורים , בתי הכנסת והאמנות , זוכים לדיון מקביל בכל אחד משני החלקים . נושאים אחרים מופיעים על פי טבעם רק באחד מן החלקים ו המקדשים נדונים בחלק הדן בתקופה הרומית ואילו הכנסיות והמנזרים בחלק הדן בתקופה הביזאנטית . את הנושאים המשותפים , אשר אין בהם שינוי משמעותי בין תקופה לתקופה , בחרנו להציג במרוכז רק באחד מן החלקים י הקברים או בתי המרחץ נכללים במסגרת התקופה הרומית ואילו החקלאות וכלי היום יום נדונים רק במסגרת התקופה הביזאנטית . וזאת , למרות העובדה שתוכן הדברים מכוון לשתי התקופות גם יחד . התחום הגיאוגראפי בו דן הספר הוא המרחב התרבותי הארץ ישראלי , אך מבלי שתהא זהות בינו לבין המושג 'ארץ ישראל' כמושג גיאוגראפי פוליטי בזמן מן הזמנים . המרחב הנדון השתרע על פני תחומיהן של הפרובינציות פאלסטינה הראשונה , השנייה והשלישית , הפרובינציה ערביה והחלקים הדרומיים של פניקיה ( וראה על כך בכרך הראשון , עמ' . ( 386-350 במושגי זמננו אלה הם שטחי ארץ ישראל המערבית , עבר הירדן ודרום סוריה , עד המדבר הסורי והר הדרוזים , וכן חצי האי סיני . תחום זה הכיל רכיבים אתניים , דתיים וחברתיים שונים , אשר השתתפו יחד ביצירה הארץ ישראלית הכללית : הלנים ובני המערב , סורים וצאצאי הנבטים , נוודי המדבר , יהודים , שומרונים , נוצרים ; ומנקודת מבט אחרת . תושבי הערים מול תושבי העיירות והכפרים . תופעות דתיות ייחודיות , כגון בתי הכנסת היהודיים , המקדשים הפאגאניים והכנסיות הנוצריות זכו לדיונים נפרדים . אבל בפרקים האחרים השתדלנו להציג , אלה לצד אלה , אלמנטים מן התרבות והאמנות של הקבוצות השונות . מתוך העמדה סינאופטית זו עולה המשותף הארץ ישראלי ומתחוורים קשרי התרבות והחברה וההשפעות ההדדיות בין הקבוצות והדתות , אשר היה קשה להבחין בהם מתוך המקורות הספרותיים לבדם .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help