sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

בשיטתו מונח על אחדות התוכן והצורה : 'כל רעיון שנטבע בדפוס הלשון אי אפשר לו אלא בדפוסו זה , בתיבות אלה , בצירוף לשוני זה , במקצב זה , בצלצול זה ובעולם אסוציאטיבי זה — בזה ולא באחר . כל אלה יחד הם ממהותה של היצירה , לא לוויית חן לה , לא מדים אשר הלביש בהם היוצר את רעיונותיו ואשר יוכל להפשיטם בלי שתשתנה היצירה כולה בעיקרה , במהותה . אץ להשוות את היחס בין הרעיון לבין ניסוחו ליחס הגוף ללבוש או ליחס היין לכלי . כי את הלבוש תוכל להחליף והגוף אמנם ייראה אחר , אף יהיה אותו גוף ; הגוף לא ישתנה על ידי כך . את היין תוכל להריק מכלי אל כלי , וטעמו יעמוד בו וריחו לא יימר ממנו . אולם השיר , אם החלפת אותו בניסוח לשוני אחר , בפראפראזה — את נשמתו נטלת , משהו אחר עשית במקומו' . ההכרה באחדות התוכן והצורה ולימוד משמעותה של היצירה וכוונתה מתוך עצמה מחייבים 'קריאה צמודה' — ( reading close ) תשומת לב לכל פרט ופרט ולמקומו ביצירה השלמה . א"ל שטראוס קבע , כי 'אין לה ליצירה הספרותית קיום מלא עד שאין לה קורא אמיתי שיבצע את הרפרודוקציה שלה בחומרי קולו ונפשו' . הרפרודוקציה של מאיר וייס , בפרודוקציה עצמה , מגלה עניין בפרטי הפרטים ומבארת חלקם במעשה השלם . זוהי האינטרפריטאציה הכו-ליית שאותה תובע וייס : הסברו של כל פרט על פי היצירה כולה והסברה של היצירה על פי כל פרט ופרט שבה ; הסבר היצירה מושתת על הבנת כל היסודות החוברים יחדיו בעיצוב דמותה וכוונתה . בספרו 'המקרא כדמותו' משתית המחבר את השיטה על יסודות איתנים ומוביל את הקורא אגב בחינתן של דוגמות מאירות עיניים מן הפרט אל הכלל : מן המלה אל צירוף המלים , דרך המיטאפורה , המשפט , צירוף המשפטים , הפיסקה והחטיבה השלמה , ועד לניתוחן של יצירות שלמות בדמותן . גיבוש השיטה ואופן הצגתה הוא פועל יוצא מאישיותו , מהשכלתו ומדרך חייו של מאיר וייס . מי שגדל בתורה והיה לרב בישראל , מי שנתחנך על מקורות היהדות — ספרות חז"ל ופירושי רבותינו — הוא שקבע , כי 'הם שנתנו דעתם על כל דקויות הסגנון , על סדר המלים , על משקל התמורה שבמשפט , על הסמכת הפסוקים ודרכי קישורם , על בחירת התיבה בתוך הקשרה וכר .... הם שהתייחסו לכל פרט "צורני" קטן ביותר בכתובי התנ"ך באותה חרדת קודש הנדרשת היום 2 עמ' 3 . 20 בדרכי הספרות , ירושלים תשכ"א , עמ' . 16

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help