sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

החברתי של התקופה , או על שורשי הרקע הבי 1 גראפי אישי של המחבר — כדי לתת באמצעות כל אלה הסבר סיבתי ליצירה . אך כבר בסוף המאה הקודמת קמו מתנגדים לשיטה זו במדע הספרות . העוררים עליה יצאו ממחנות שונים . דברי הביקורת שהושמעו נגדה היו בחלקם השגות על דרכי הביצוע שלה , בחלקם השגות על הכלים שהיתה משתמשת בהם , ומהם שהיו השגות עקרוניות על השיטה כשהיא לעצמה , ואף על עצם מטרתה . במלחמתה זו של הספרות לקחו חלק בראש פילוסופים , שפרצו את הפרצות הראשונות בחומה הבצורה של 'ההיסטוריציזם . ' אך בהם לא ידובר כאן , ולא 6 בהתנגדותו של ניצשה להיסטוריזם , ולא בהשפעת הפינ 1 מנ 1 ל 1 גיה על הלכי רוח 7 אנטי היסטוריים . נצטמצם רק בביקורת השיטה ההיסטורית בתחום הספרות . וגם בתחום זה לא יינתן לה תיאור מקיף ושיטתי . הואיל ותכלית חיבורנו היא לברר את המידות , שבהן הספרות מתפרשת היום , מבחינת כושר שימושן במדע המקרא , נבחר מתוך טענותיהם ודרישותיהם של הזרמים השונים בחקר הספרות החדש רק את אלו שכוחן נראה לנו יפה לגבי מחקר המקרא . גם ממסקנותיו המוסכמות נביא אותן בלבד , שיש — לדעתנו — לתת להן מהלכים בחקר המקרא . הצעד המעשי הראשון נגד השיטה הגיניטית היתה דרישתו של דילתיי , שדרש בעצם ימי הפ 1 זיטיביזם ( בשנת , ( 1883 לשחרר את מדעי הרוח משעבודם למיתודה של מדעי הטבע . טענתו היתה , שמדעי הטבע עניינם ונושאם גילוי החוק הכללי המקיף את התופעות החוזרות ונשנות , ואילו במחקר התרבות — הנדון אינו הצעד השווה והנשנה תמיד , אלא המיוחד , המקרה הקונקריטי , החידוש , האחד ואין שני לו . נושאיהם של מדעי הרוח הם יצירותיו וביטויו של האדם , שערכם באינדיבידואלי שבהם דווקא , וכדי לפרשם יש אפוא צורך בקאטיגוריות אחרות 5 לפי שרר 'ניצול חומר מקורות ופרטי ביוגראפיה לצורך ספרות , כלכל יתר הדיסציפלינות המושכלות , כפוף לעקרונות של "הכרע הרצון ושל סיבתיות קפדנית בחקר חיי הרוח '" ( סאלס , שם [ הערה , 4 למעלה L . Landgrebe , Philosophie der Gegenwart , Frankfurt a / M 1958 , p . 112-125 7 . Betrachtungen , 1874 ( Nietzsche ' s Werke , 2 , Leipzig 1906 F . Nietzsche , Vom Nutzen und Nachteil der Historie fur das Leben , Unzeitgemasse 6 . ([ בייחוד הביבליוגראפיה בעמ' . 173-172

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help