sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:ב

הכרוכים בכל סוגיה . קבלתן והפרכתן של הדעות המובאות ( ויש גם שקיבלתי פירושים שנתקבלו לפני והפרכתי פירושים שהופרכו לפני , ( והצגתם של פירושים חדשים , נעשות בהתאם לעקרונות ההרמנויטיים המוצעים בספר . ההפנייה המתמדת לספרות הפרשנית והמדעית אף היא לא לשם אינפורמאציה בלבד באה אלא לשם הבהרת המיתודה — על כן הקורא את ה 9 נים בלי ההערות לא יכוון לכוונתו של הספר . מכיוון שהספר עוסק במיתודולוגיה , רצוני להקדים עוד הערה שראוי לה שתהיה לעיני הקורא . רבי אמר , 'אין אדם לומד תורה אלא ממקום שלבו חפץ' ( עבודה זרה , יט ע"א . ( בדומה לזה כתב פיכטה י 'אין אדם יוצר את השקפתו המדעית מתוך רצונו החופשי וכאוות נפשו , אלא היא נוצרת בשבילו על ידי חייו , ולאמתו של דבר היא שורש חייו הפנימי והבלתי ידוע לו שנהיה להשקפה' ( על המושג של תורת המדע . ( מכאן גם מתפרש הלהט המיוחד שבו מתנהלים מאבקים מיתודולוגיים , כי אין איש שישמע בקור רוח כשאומרים לו שחייו סטו לסימטה עקל ק לה וצרה . גם דרך המחקר בחירתה מאהבה . בשנים שחלפו מאז יצאה לאור מהדורתו הראשונה של ספר זה , זכיתי לפשוט את דברי לא ביני לבין עצמי בלבד אלא גם ביני לבין חברי ותלמידי , שחידדו את דעותי , ולאו דווקא אלה שהודו לי , כי אם אלה שחלקו עלי . ספרים ומאמרים שהופיעו מאז הרחיבו את ידיעותי . ועל הכל , הכורח להעביר את הכרותי העיוניות במבחן המעשה הבהיר פרטים סתומים , גילה פגמים בשיטה שנעלמו ממני , והביא לידי גיבוש שינויים , תיקונים , והגבלות שלא חשבתי עליהן . כתוצאה מלימודי ונסיונותי בשנים אלה , התברר לי הצורך במהדורה מתוקנת של הספר , שתכלול לא רק ליטוש דברים שבסגנון אלא גם תיחום יתר של גבולות השיטה המוצעת וניסוח יותר מדויק או יותר מסויג של עקרונות ( כגון בדבר ביקורת הנוסח . ( כמו כן עמדתי על הצורך להוסיף עיונים מקיפים בנושאים בעייתיים ( כגון גישת 'ביקורת הצורה' או 'ביקורת הסוג , ( ' עדכון של סקירת מצב המחקר החדש של המקרא , דיון משלים של יסודות סגנון וסטרוקטורה שלא נידונו , ועל הכל , דוגמאות נוספות לניתוחים של היצירה כדמותה , בייחוד של הסיפור כדמותו . ברם , במהדורה השנייה , שיצאה לאור בירושלים בשנת תשכ"ו , מסיבות טכניות נתאפשר לי רק לתקן שגיאות דפוס ולהוסיף הערות מספר ( בעיקר ביבליוגראפיות ) ולצרף את ניתוחו של מזמור מו .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help