sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

נאמר בירמיה ג' טז וכר' ' כי 'בימים ד"המה וכוי לא יאמרו עוד ארון ברית ' , ולא יעלה על לב ולא יזכרו בו ולא יפקדו ולא יעשה עוד' בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה" וכו' ' אין מובן לדברים' אלא אם כן רואה כותבם את המושגים 'ארון ה" 1 מכאן ו'כיסא ה" מכאן כקשורים זה בזה . וגם בתהלים צט' א נאמר בהקבלה ברורה : ' ה' מלך ( ירגזו עמים ' ( מכאן ו'ישב כרובים ( תנוט הארץ ' ( מכאן' כאילו קשורה ישיבה זו על הכרובים בישיבה על כיסא מלוכה . ואכן גם הבנה זו איננה פותרת את כל הקשיים . אמנם אין לראות סתירה בזה' שאין כיסא מלוכה זה של האלוהות עומד בקביעות במקומו במקדש , אלא שהוא יוצא והולך עם צבא ישראל אף למקום קרב ומלחמה . כי במיוחד מי שמחזיק בדעה' כי מוצא הארון הוא מימי נדודי ישראל במדבר' הוא לא יתמה ( כאמור אף למעלה ) על תשמיש קדושה נודד של עם נודד במדבר . וגם אצל עמים קדומים אחרים נמצאו ידיעות על כיסאות אלוהים ריקים / שהיו מסיעים ומוליכים אותם ממקום למקום . ועל כן מותר לנו אפילו לצעוד עוד צעד קדימה' בהתאם לידיעות שבמקורות המקרא' ולאמור : הארון נראה לנו לא רק ככיסא מלוכה , הניתן לתנועה ולתובלה' אלא הוא משמש אפילו כעגלה אז כמרבבה לאלוהות' כפי שאפשר ללמוד' לפי שעה' מן העובדות דלקמן : על יד המסופר על ארון האלוהים במשכן המדבר ובמקדש שלמה יש לנו גם תיאור של כלי קודש אחר בדברי יחזקאל הנביא , שבספרו ניתנת גם תכנית אידיאלית של בית המקדש בעתיד : במעשה המרכבה . כלי זה הוא שהנביא , במקום הארון' רואה אותו כנושא האלוהות' וגם בתיאורו זה עלינו להתחשב — בכל הזהירות — לשם ביאור ארון האלוהים , של צורתו ותפקידו . בתיאור בית מקדשו אין יחזקאל מזכיר את הארון כלל בשמו' ואמנם נמצא בהמשך הדברים , כי מבר הארון גם אצלו , בשם אחר . אך ב » קום הארון , אשר עמ-ו נכנם בשעתו האלוהים אל מקדשו בירושלים , האל עוזב את המקדש מחוגו המפורסם של הנביא על מעשה המרכבה ( פרק א' ועוד ) בכלי רכיבה , שהוא למעשה גם כיסא וגם מרכבה יחד . גם מרכבתו של יחזקאל' עטופה עננים' כמו במקומות אחרים ארון האלוהים' נקראת כמוהו' בשם המביע יראה והוקרה : 'כבוד ה" % כמו בארון , כך נישאת האלוהות גם כאן על ידי כרובים בעלי כנפיים . כלי רכב זה , רכב וכיסא יחד , נקרא בשם 'מרבבה' בספרות ישראל שאחר המקרא' וכן כדברי בן סירא מט'ח : 'יחזקאל ראה מראה ויגד זני בא f מרכבה' ' ובנוסח השבעים ליחזקאל מג' ג , xai \ OQUOIC , xov dg ^ axog ז"א ' וכמראה המרכבה' ' במקום 'וכמראה המראה' שבנויםח המסורת . אבל באותו שם נקרא במפורש בדברי הימים א כח' יח גם ארון האלוהים' כולו או חלקו . שם נותן דויד לשלמה בנו את תבנית כל הכלים למקדש , וביניהם : 'ולמזבח הקטרת זהב מזקק במשקל ולתבנית המרכבה הכרובים זהב לפרשים וסבכים על ארון ברית ה . "

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help