sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

2 האלהים ) ' וגם בכוחות הטבע ( יהושע ג' טו וכר : וכבוא נשאי הארון עד הירדן וכך ויעמדו המים הירדים מלמעלה וכוי והירדים על ים הערבה ים המלח תמו נכרתו ) ובאלוהי הגויים ( שמואל א ד" ג : והנה דגון נפל לפניו ארצה לפני ארון ה , ( ' י כאן זובחים זבחים לפני האלוהים ( שמואל ב ו' יד ; מלכים א ח' ה ) ומזים לפניו את דם הזבח ( ויקרא טז , יד וכוי , ( וכך 'עם ארון האלהים' לפני הארון' ( שמואל ב ו , ד ) פירושו ממש 'לפני ה" ( שם פס' ה . יד . ( כשבא הארון אל המחנה , אומרים : 'בא אלהים אל המחנה' ( שמואל א ד , ז , ( ועם הארון שנשבה יוצא כאילו האלוהים עצמו בשבי הפלשתים ; והרבה כאלה . היכן היה — כפי השקפת בני ישראל בימי הקדם — מקום והאלוהות , שנחצבה כקשורה בארון' וכיצד עלינו להבין באופן זה את תפקיד הארון ככלי שבפולחן ? בחיפוש האלוהות הנסתרת הזאת עלתה במחקר המקרא בגלגוליו אפילו השערה — תפלה — זו , שלא מעטים הלכו אזוריה , שהייתה אלוהות זו טמונה בתוך עצם הארון הסגור , ברעיון בלבד' או אפילו למעשה' כאילו היו האבנים השמורות בתוכו בעיקרן אבגי פסילים' או אף דמויות של אל אחד או של אלים אחדים . ואכן גם השערה זו' גם היא עומדת בניגוד מוחלט לידיעות' שנשמרו לנו על צורח הארון ועל תולדותיו . כי כל מה שנאמר על הארון בשמות כה' כב , 'ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת מבין שני הכרבים אשר על ארון העדת' ( והשווה מעין זאת בויקרא טז , ב , במדבר ז , פט , ( וגם השם 'ה' צבאות יושב הכרבים' ( שמואל א ד , ד ; שמואל ב ו , ב ; וכן דהי"א יג , ו , מלכים ב יט , טו = ישעיה לז , טז ; תהלים פ , ב , ( הקשור בספר שמואל במפורש בארון — עם כל ההבדלים שבפרטים — צד שווה בכולם בעיקרון זה דווקא , שהופעת האלוהות קשורה היא לא בארון ממש , המשמש כלי קיבול ללוחות האבן' אלא בכרובים' שהם מעל לארון הסגור' חמחוץ לו . ומשום כף נאמר , למשל , גם בויקרא טז'יג : 'ונתן ( אהרן ) את הקטרת על האש לפני ה' וכסה ענן הקטרת את הכפרת אשר על העדות ולא ימות' — בהביטו אל האלוהות , המתגלה מעל לכרובים . לא ! בארון לא היה כל פסל ובל תמונה של האלוהות . ואילו היה כאן פסל , בוודאי אף לא היו מסתירים אל זה בתוך ארון סגור , אלא היו מציגים אותו בגלוי לעיני הרואים , כדרך כל פסל ומסכה בתרבות עמי הקדם . ושוב אתה לומד לכאורה מתוך כינויו של אלוהי הארון כ'יושב הכרובים' כעובדה ברורה , כי כנראה שימש הארון עם הכרובים גם בכיסא , שהאלוהות הבלתי נראית כאילו יושבת עליו . וכשם שהבנת הארון ככלי קיבול ללוחות העדות נסמכת על מסורת המקרא , כך נסמך גם הפירוש החדש של הארון ככיסא — פירוש שהלך ורווח בדעות החוקרים בראשית המאה הזאת — גם הוא על מסורת הכתובים . כי אם 2 עי' בהמשך בפרשה מיוחדת על פרטי הסיפורים האלה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help