sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

א . בעית הארון ככלי המכובד ביותר בעבודת אלוהי ישראל עמד לפי מסורת המקרא בימי הבית הראשון בתוך קודש הקדשים' לבדו , ארון האלוהים . לפי התיאור הניתן בשמות כד" י כב , ושוב שם לז' א ט' היה זה ארון מוארך' רבוע , אשר מעל למכסהו היו קבועים בצדדיו שני כרובי זהב , שפרשו עליו את כנפיהם מלמעלה . לפי דברי התורה שימש כלי זה , בהתאם לשמו , כארון , כתיבה , אשר תעודת הברית שבין האלוהים לעמו , כתובה על שני לוחות אבנים , הייתה שמורה בתוכה , ואמנם כמה ידיעות המובאות בכתבי . הקודש על ארון זה , אינן מתיישבות לכאורה יפה לפי השקפה מסורתית זו של ארון לתעודות , של כלי קיבול ללוחות הברית . כתמוהה מקצת נראתה אף עובדה זו עצמה , שהוחזקו לוחות העדות בתוך ארון סגור , נסתר מעיני רואים בקודש הקדשים , שאין לציבור דריסה בו , במקום להעמיד חוקי יסוד אלו בגלוי , לידיעת כל בני ישראל . ותמוהה גם עובדה זו , שסופר , כי שימש ארון חוקים זה אף בתפקיד של מורה דרך לשבטי העם במסע המדבר . מה עניין הוראת דרך לכלי קיבול בשביל תעודות ברית וחוק ? ידיעה זו וידיעות אחרות הרבה מראות לנו , אדרבה , כעובדה ברורה , כי בהשקפת קדמונינו הייתה האלוהות בכבודה ובעצמה קשורה באיזה אופן בארון זה . וגם אותו תיאור גופא שבשמות כה , י וכר מבטיח בפס' כב , כי ייוועד שם האלוהים עצמו לישראל' ומשם הוא עתיד לתת את הוראותיו : 'ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת מבין שני הכרבים אשר על ארץ העדת את כל אשר אצוה אותך אל בני ישראל / וכן מופיע כאז האלוהים במשך תולדות העם , ומכאן הוא מראה את עצמתו גם לבני אדם ( ויקרא טז , ב : דבר אל אהרן אחיך ואל יבא בכל עת אל הקדש מבית לפרכת אל פני הכפרת אשר על הארן ולא ימות כי בענן אראה על הכפרת , שמואל M ו , יט : ויך באנשי בית שמש כי ראו בארון ה' וכוי ! שמואל ב ו , ז : ויחר אף ה' בעזה — הואיל ואחז בארון הי — ויכהו שם האלהים על השל וימת שם עם איון 1 בהרצאת הדברים על ארון האלוהים כאן שמרתי על עיקר ה'שקלא וטריא' שניסחתי בו את הטענות והתשובות שבמדע בשנת , 1922 אף על פי שהוצאתי פרקים שלמים והבאתי פרקים חדשים במקומם כדי להתאים הדברים למסקנותיי היום . אך לא מצאתי לנחוץ להחליף ולתת במקום טענותיהם של החוקרים שהזכרתי אז , מאותן הטענות התפלות כפי שהן מנוסחות שוב בספרי האחרונים . ואך כדוגמה אזכיר כאן את מאמרו של 69—44 'ay , Literatures LVI ( 1939 ) H . G . May , Am . Journal of Sem . Languages and על , Ephod and Ariel המביא שוב , בשמו ובשם אחרים , חומר רב — וטעויות רבות — על רוב המושגים הנדונים במדור זה .

מוסד ביאליק


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help