sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מתברר כי משאלות החסידים האלה לא הצטמצמו רק בביטול גזרות הדת של אנטיוכוס אפיפאנס , אלא גם ייחלו לניצחון שלם של התורה , תחילה בגבולות , Vx-w-px אשר תטוהר מכל תועבות האלילות , ולבסוף גם בעולם כולו . האמונה החסידית בספר דניאל נשענת על התעמקות בנבואות עתיקות מהמקרא ועל פרשנות של סוגיות מקראיות לפי רוח התקופה . אליבא דאפרון ניתן אפוא לראות את ספר דניאל כמעין מדרש על דברי הנביאים הגדולים ( ירמיהו , ישעיהו , יחזקאל . ( כידוע , האידיאולוגיה החסידית של ספר זה היתה מלווה אמונה משיחית חזקה , שהיוותה יסוד להתפתחות מורשת תאולוגית ענפה ביהדות ובנצרות גם יחד , בפרט לאור העובדה שהחיבור שימש מקור השראה למחשבי קצין ולדורשי חוכמת הנסתר . המחקר המודרני נטה להפריז בהערכת העניין הזה . ישנם עדיין חוקרים רבים המושפעים בצורה מוגזמת מהתאוריות המפרידות בין האידיאולוגיה הדתית ובין הפעילות המרדנית המסויגת , כביכול , של החסידים ( כלומר זו הקשורה בביטול גזרות הדת בלבד , ( ועל כן הם נוטים לפרש את ספר דניאל באופן שכאילו משתקפת ממנו דתיות חסידית מסוגרת ומנוכרת לשאיפות המדיניות הבסיסיות של מרד החשמונאים . אפרון דוחה מכול וכול תאוריות מסוג זה ונותן להשגותיו ביטוי נמרץ במחקריו . לשיטתו , אין גם יסוד לטענה הוולהאוזנית כי ממלכת החשמונאים התיימרה להיות מלכות נצח , במטרה להגשים את ייעודי הגאולה . הוא הדין לגבי התאוריה שגרסה כי הפרושים החשיבו , כביכול , את מלכי בית חשמונאי לגחלי כס דוד המלך . אדרבה , טוען אפרון , מקימיה של מדינת החשמונאים לא התיימרו מעולם לתפוס את מקומו של בית דוד , אף לא להתעטף באצטלה של משיח גואל , אלא החשיבו את מדינתם כמדינה זמנית , הממלאת תפקיד מדיני ארעי עד אשר יבוא 'נביא אמת . ' התאוריות הנזכרות צצו , לדעת אפרון , גם על יסוד פרשנות מוטעית של 'הספרות הפסבדו אפיגרפית' הכתובה לאור הדגם של ספר דניאל . היא מוכרת מאוד בכינוי ' ספרות אפוקליפטית' ( מונח נוצרי במהותו , ( שעניינה תהליך הקץ העתיד להתרחש באחרית הימים . הכוונה לחיבורים כמו : צוואות י"ב השבטים , מזמורי שלמה , ספר חנוך , חזון ברוך , חזון עזרא , ספר היובלים , עליית משה ועוד . ברובם בולטת הופעת אישיותו הנשגבת והנערצת של מושיע גואל , כלומר משיח פלאי , העתיד להביא את הישועה המיוחלת לעולם בדרך הנס . מלומדים נטו למצוא בחיבורים אלה רמזים לחשמונאים ולתקופתם . אולם לדעת אפרון , טבועים בהם דווקא סימנים מובהקים של תפיסה נוצרית מאוחרת בזמן , מה גם שאין בהם התייחסות עניינית לעידן החשמונאי ולגיבוריו . לשיטתו , הגאולה המצטיירת בהם היא פחות לאומית ויותר קוסמית כללית הנוגעת גם לגויים , כל זאת בדומה לתיאורי הגאולה של הברית החדשה . בניגוד לספר דניאל ולחיבורים יהודיים אחרים מימי החשמונאים , מנשבת , לדעתו , בחיבורים הללו רוח של טינה ואיבה לעם ישראל ורבים מערכיו . הם מדגישים את הקרע והפילוג הפנימי בתוכו ומבליטים על רקע זה את דמותו הפלאית של המושיע השמימי העתיד לגאול את העולם , המתואר , לדעתו , בסגנון ובמונחים המוכרים גם כן מן הברית החדשה . אפיון מודע היטב לקרבה הרעיונית בין החיבורים האלו ובין מגילות קומראן , אשר

מוסד ביאליק

אוניברסיטת תל אביב. בית הספר למדעי היהדות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help