sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8

כולו . שלוש מאות השנים , מאז הונף נס המרד במודיעין 167 ) לפה"ס ) ועד המפלה הגדולה של מרד בר כוכבא בביתר 135 ) לספירה . ( הם שרשרת ארוכה של מאבקים ומלחמות של הלאומיות היהודית האקטיביסטית , שניזונה אידיאולוגית מרעיון 'הקנאות' והדבקות בתורת ישראל . המחקר המודרני לא הדגיש מספיק את ערכיותה המיוחדת של התקופה החשמונאית במסגרת ההיסטוריה של הבית השני . תשומת הלב העיקרית של החוקרים הופנתה לבעיות הנוקבות של העידן הרומי ולצמיחת הנצרות . אפרון הוא אחד המלומדים הבולטים , שביקשו לחשוף את תרומתו המיוחדת של העידן החשמונאי . הוא הולך בדרך שהתווה גדליהו אלון , בקוראו תיגר על מגמות המחקר מבית מדרשו של המלומד הגרמני יוליוס ולהאוזן . אלה ביקשו להציג את היהדות החסידית והפרושית כ'כנסייה דתית' המנוכרת לחיים הממלכתיים ולשאיפות הלאומיות של שליטי החשמונאים . לפי אותה תפיסה , שיתפו החסידים פעולה עם יהודה המקבי רק במשך זמן קצר בלבד , בימי תוקפן של גזרות אנטיוכוס אפיפאנס , ולאחר ביטולן נטשו , כביכול , את מחנהו ולא הזדהו עוד עם המרד . הם תוארו במתנגדיה המובהקים של הממלכה החשמונאית , וכמי שחתרו בעקיבות תחת יסודותיה עד שהשיגו את מבוקשם עם ביטולה בזמן הכיבוש הרומי של פומפיוס . אפרון עשה רבות לקעקע את התאוריה הזו , שעלתה כפורחת באירופה של המאה הי"ט על רקע התפשטות האידיאולוגיה של הפרדת הדת מהמדינה . הוא מוכיח את ההפך הגמור , כלומר שהחסידים ויורשיהם הפרושים לא היו מנוכרים כלל ועיקר לממלכת החשמונאים , אלא שאפו ליטול חלק פעיל בהנהגתה , בחיים הציבוריים והמדיניים . לפי גישתו , מדינת החשמונאים נוסדה על בסיסה של מעין 'אמנה' ( מושג המוכר מימי עזרא ונחמיה ) המושתתת על העקרונות הדתיים ההולמים את התפיסה הפרושית והמשתקפים בעיקר בספרות התלמודית הארץ ישראלית . בדומה לגדליהו אלון , מעלה גם אפרק את חשיבותם של המקורות התלמודיים בחקר התקופה החשמונאית . בניגוד גמור לדעות הרווחות באסכולות התאולוגיות הנוצריות למיניהן ובאסכולה הפילולוגית הקלסית בנוגע לקורפוס המקורות הזה , הוא מעלה על נס את העובדה כי בית חשמונאי נזכר בהם בדרך כלל לשבח , ובפרט במסורות הארץ ישראליות . במחקריו הוא עומד על השוני המהותי בין קטעי המידע העולים מהתלמוד הירושלמי והמסורות הארץ ישראליות השונות ובין אלה העולים מהתלמוד הבבלי והמסורות התלויות בו . לשיטתו , עדיפות המסורות הארץ ישראליות בולטת לעין ברוב הסוגיות ההיסטוריות ( כמו לדוגמה יחסי המלך ינאי והפרושים , ( אם בגלל קדמותם ואם בגלל הקרבה הגאוגרפית לזירת ההתרחשות . למסורת התלמוד הבבלי , שהיא רחוקה בזמן ובמרחק , נשתרבבו שיבושים ונופך אגדי רב . אך בגלל האוטוריטה הדתית הרבה של התלמוד הזה , נטו חוקרים רבים להמעיט מערכה של המסורת הארץ ישראלית . כיום הולכים ומתרבים קולות ההסכמה לשיטה שנוקט אפרון , והיא הולכת ונהיית מקובלת בהתייחסות של המחקר המודרני למקורות . בחקר התקופה החשמונאית נמשך אפרון מאוד לעיון בספר דניאל , המבטא לדעתו נאמנה את שאיפותיהם המשיחיות של החסידים המורדים שתמכו ביהודה המקבי .

מוסד ביאליק

אוניברסיטת תל אביב. בית הספר למדעי היהדות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help