sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:127

כבר בזמנו של עזרא הסופר , במאה ה6- לפני הספירה . בתורה 54 פרשות , הקרויות כל אחת על שם המילה המרכזית במשפט הראשון המופיע בהן . כך , למשל , פרשת נוח מתחילה כמילים "אלה תולדות נוח : נוח איש צדיק תמים היה בדורותיו , את האלוהים התהלך נוח ! " פרשת לך לך מתחילה במילים "ויאמר ה י אל אברם : לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך . " מלומדים נוצרים , שעסקו בהעתקת הברית הישנה , חילקו אותה לפרקים , בהתאם לנהוג בספרות היוונית . החלוקה המוכרת כיום נקבעה במאה ה13- בידי התיאולוג והפרשן של המקרא , סטיוון לנגטון , הארכיבישוף של קנטרברי שבאנגליה . חלוקה זו אומצה על-ידי המלומדים היהודים , שעסקו בהעתקת התנ " ך , והם הכניסו אותה לנוסחו העברי משנת 1330 לערך ואילך . מאז הופיעה החלוקה לפרקים בכתבי היד העבריים של התנ " ך . כשנת 1514 הופיע לראשונה תנ " ך עברי בדפוס , כשהוא מחולק לפרקים . צופיות - התנועה המיסטית באסלאם , שהתגבשה כסוף המאה התשיעית . מקור השם הוא בגלימת הצמר ( צו-ף ) שלבשו חבריה . הצופים דגלו כחיי פשטות וצנע . מטרת התנועה הייתה ליצור קרבה כין האדם לאלוהיו באמצעות רעיונות יסוד וביניהם : תוכל - ביטחון מוחלט באל המביא את האדם לכניעה מוחלטת לרצונו ולקבלת הגזירה האלוהית בלי לערער עליה ; מחבה - אהבת האל ; ומעךפהידיעת האל מתוך אהבתו . קדושים - דמויות מופת נוצריות . לקדושים נחשבים כמה סוגי דמויות . נוצרים שהומתו בשל דבקותם בדת , לעתים בעינויים קשים ; נוצרים שאורח חייהם משמש זיכרון ומופת לכל מאמין ; נוצרים שתרמו למחשבה הדתית ולאמונה באמצעות כתיבה , יצירת טקסים והטפה . רוב הקדושים חיו בתקופה שבה היו הקהילות הנוצריות מיעוט קטן באימפריה הרומית ונרדפו בידי השלטונות עובדי האלילים . הכנסייה יצרה דרכים להערצת הקדושים : קבריהם הפכו למוקדי עלייה לרגל ; לכל אחד מהם נקבע יום זיכרון ; אומות , ערים וקבוצות של בעלי מקצוע זכו , בעידוד הכנסייה , להגנתו של קדוש מסוים . כמו כן , נוצרים רבים קרויים על-שמם של הקדושים . קונסרבטיבים - ראו זרם קונסרבטיבי קצץ אלא ^ מאא' ( סיפורי הנביאים ) - ספרות אסלאמית העוסקת בנביאים שקדמו לנביא מחמד . ספרות זו מתבססת על ידיעות אודות הנביאים , המופיעות בקראן . קבצים של קצץ אלאנביאא נכתבו על-ידי מחברים מוסלמיים שונים , כאבן כתי יר , תיעלבי וטבךי . בסיפורי הנביאים טמון גם מוסר השכל לגבי גורלם של המאמינים וגורלם של הכופרים . קתוליות - ראה זרם קתולי רוח הקודש - רוח הקודש כנצרות היא חלק מ"השילוש הקדוש . " על-פי האמונה הנוצרית , האלוהות מורכבת משלוש דמויות : האב , הבן ( המזוהה עם ישוע ) ורוח הקודש . בכרית החדשה מסופר , כי מרים אמו של ישוע הרתה מרוח הקודש ולא מבן אנוש . האמונה הנוצרית הרשמית גורסת , כי שלוש הדמויות הללו הן שוות מעמד , כי האב לא קדם לבן ( ישוע ) וכי השלוש מהוות בעצם מהות אחת . שילוש קדוש זה - שלושה שהם אחד - נחשב למסתורין מוחלט , שלא ניתן להבינו עד סופו בכוח השכל . רמב"ם - רבי משה כן מיימון . פוסק הלכה ופילוסוף , שחי במאה ה . 12- הרמב " ם קבע 13 עיקרים לאמונה היהודית , כדי להבליט את ייחודה מול הנצרות והאסלאם . בחיבוריו המרכזיים - "מורה נבוכים " ו " משנה תורה" - עסק הן בחוק הדתי והן בניסיון לשלב את המחשבה היהודית והפילוסופיה היוונית . הרמכ " ם היה גם רופא , והחשיב מאוד את העיסוק במדעים . רפורמה - ראו זרם רפורמי רפורמציה - ראו זרם פרוטסטנטי שולחן ערון - עיבוד תמציתי שכתב רבי יוסף קארו לחיבורו ההלכתי "בית יוסף . " רבי יוסף קארו פעל במאה ה16- והיה אחד מהחשובים שבתלמידי החכמים שישבו בצפת . ספרו של הרב קארו היה חוליה בשרשרת של קובצי הלכה , שחיברו חכמים שקדמו לו , ביניהם הרמב"ם . בשונה מהרמב"ם , השמיט הרב קארו מספרו מצוות שתוקפן בטל עם חורבן בית המקדש , כמו דיני הקרבת קרבנות . ה " שולחן ערוך " נחלק לארבעה חלקים . חלקו הראשון , הקרוי "אורח חיים , " עוסק בחובות היומיומיות של היהודי מבוקר עד ערב , הן בימי חול והן בימי שבת ומועד ; " דין השכמת הבוקר " , " דין לבישת בגדים , " "דיני נטילת ידיים , " "דיני סעודה " ועוד . חלקו השני , הקרוי "יורה דעה , " עוסק בדיני איסור והיתר בעניינים כמו שחיטה , מאכלות מותרים ואסורים ועוד . חלקו השלישי , הקרוי " אבן העזר" ( משמעות המונח "עזר " הוא אישה , בעקבות כינויה בסיפור בריאתה בספר כראשית "עזר כנגדו , ( " עוסק בענייני אישות : קידושין , כתובות , גיטין , ייבום וחליצה . חלקו הרביעי , הקרוי "חושן המשפט , " עוסק בנוהלי בתי-הדין הדתיים . ה"שולחן ערוך" חובר בידי רב ספרדי , שפעל במסגרת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help