sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:126

סקרמנט , סקרמנטים - "צינורות חסד " המצויים כידי הכנסייה , שבאמצעותם מועבר חסד מן האלוהים אל המאמין . הסקרמנט הוא הסימן החיצוני והנראה לעין של החסד . במאה ה13- קבעה הכנסייה הקתולית שבעה סקרמנטים : טבילה ; השלמת תהליך הצטרפותו של המאמין לכנסייה ( קונפירמציה ;( "סעודת האדון , " הנקראת גם הודיה ( שחזור סעודתו האחרונה של ישוע , סעודה שבה הופך היין לדמו של ישוע והלחם לבשרו ;( וידוי ; נישואין ; הסמכה לכהונה ומשיחת שמן על גופו של החולה האנוש או של העומד למות . הפרוטסטנטים ( ראו זרם פרוטסטנטי ) ביטלו חמישה מן הסקרמנטים והותירו את סעודת האדון והטבילה בלבד . עאשוךאא' - העאשוךאא ' הוא צום אותו הנהיג הנביא מחמד בעיר אלמךינה , מייד לאחר הגירתו אליה בראש חסידיו . לפי המסורת המוסלמית , ראה הנביא את היהודים צמים ביום מסוים - הוא יום הכיפורים . הנביא שאל אותם לפשר הצום , ותשובתם הייתה שצוו על הצום מפי משה . הנביא אימץ צום זה עד שנתגלו לו הפסוקים המחייבים את המוסלמים , לצום במשך חודש רמאציאן . מאז נקבע צום העאשוךאא , ' החל כיום העשירי מחרם , כצום רשות . הזרם השיעי באסלאם נתן לעאשוךאא ' משמעות נוספת - הוא קבע שהעשירי כחודש מחרם הוא יום הזיכרון לרצח חסין , בנו של עלי ונכדו של הנביא . רצח זה אירע באוקטובר , 680 במהלך קרב , שהתרחש בקרבת העיר כרבלאא , ' בין תומכי חסין לבין צבא השליטים מבית אמיה . חסין נקבר בעיר כרבלאא , ' וקברו הפך למוקד עלייה לרגל לשיעים . ביום העשוראא מקיימים השיעים , בנוסף לצום , טקסי זיכרון ואבלות לזכר חוסיין , הקרויים "תעזיה . " בטקסים אלה הם משחזרים את פציעתו וסבלו של חסין על-ידי הכאת גופם ופציעתו . עלמאא' - כינויים של חכמי הדת , המלומדים העוסקים בלימוד הקראן , הרוךית , ' ספרות השריעה וההגות . מקור השם הוא במושג "עלם , " אשר פירושו ידע דתי . חכמי דת אלה נחשבים ליורשיו של הנביא מחמד . העלמאא ' עוסקים בתפקידים דתיים מגוונים : שיפוט , פסיקה הלכתית , חינוך , ניהול הוקף , הנהגת התפילה ונשיאת דרשות . לעלמאא ' מעמד מכובד בחברה המוסלמית ובתקופות היסטוריות שונות הם אף שימשו כמתווכים בין שליטים לנשלטים . עקיבא - מגדולי החכמים יוצרי המשנה . חי בארץ ישראל במאה הראשונה והשנייה לפני הספירה . על רבי עקיבא מסופר , כי היה בצעירותו רועה צאן חסר השכלה , שבהשפעת אשתו רחל החל ללמוד תורה בהיותו בן ארבעים שנה . רבי עקיבא סבר , שנוסח התורה מכיל אינספור משמעויות בשל מקורו האלוהי . הוא תרם רבות לספרות המדרש . רבי עקיבא תמך במרד בר כוכבא וראה בבר כוכבא משיח ; לאחר כישלון המרד המשיך לעסוק בתורה עד שהוצא להורג על-ידי הרומאים . עקידה - סיפור המופיע בספר כראשית ובקראן , ולפיו ציווה אלוהים על אברהם להקריב את בנו . אברהם מילא אחר צו אלוהיו בלא היסוס , אך לפני שהניף את המאכלת על בנו נאמר לו כי אלוהים ביקש רק לנסותו . עוצמת אמונתו של אברהם באלוהים , כפי שהיא מתבטאת בסיפור העקידה , משמשת מופת למאמינים בשלוש הדתות . הפרשנות היהודית רואה בסיפור גם ביטוי להתנגדות לפולחן ההקרבה של בני אדם , שהיה נהוג כתרבויות האליליות בארץ ובסביבותיה . מסירותו של אברהם לאלוהים והבטחת אלוהים לאברהם מוזכרת ביהדות מדי יום ב " תפילת עמידה . " על-פי פרשנות הנוצרים , עקידת יצחק היא אירוע המבשר את צליבתו העתידית של ישוע . האסלאם רואה בישמעאל , בנה של הגר שפחת אברהם , את הבן שאותו ציווה אלוהים לעקוד . אחד המקורות לאמונה זו הוא פרשנות לחדית , ' שבו נאמר : "איש הגיע אל הנביא וכינה אותו "בן שני הנעקדים . " הפרשנים רואים בנעקד הראשון את ישמעאל , ובנעקד השני את אביו של הנביא מחמד , שאביו נדר נדר להקריבו לאלילים ולבסוף פדה אותו . פאולוס - מהאישים המרכזיים בתולדות הנצרות . יהודי שהיה בצעירותו ממתנגדי הנצרות . על-פי המסורת , התגלה אליו ישוע וציווה עליו להפיץ את בשורתו . בעקבות זאת נטבל פאולוס והפך לאחד ממעצבי דרכה של הנצרות . פאולוס היה הראשון שהטיף לעקרונות הנצרות בקרב לא יהודים , ובכך פתח את הפתח להפיכתה לדת חובקת עולם . פלשתים - עם שמוצאו באיי הים האגאי . הפלישתים התיישבו בשפלת החוף הדרומית של ארץ ישראל במאה ה12- לפני הספירה . הם ייסדו חמש נסיכויות : עזה , אשקלון , אשדוד , עקרון וגת . ביניהם לבין בני ישראל שררו יחסי איבה , כמתואר בספרי שופטים ושמואל . בתקופת שלטונו של המלך שאול גרמו הפלשתים לבני ישראל תבוסות כבדות , אך המלך דוד הצליח להכניעם , ומאז לא שבו לסכן את ממלכתו . על-שמם נקראה הארץ " פלשתינה . " פרוטסטנטיות - ראו זרם פרוטסטנטי פךלןאן - אחד משמות הקראן , שמשמעותו היא "המבחין בין האמת לשקר . " פרשה - פרשה היא חלק מן התורה , העוסק כנושא מסוים . פרשה כוללת בדרך-כלל כמה פרקים . חלוקת התורה לפרשות היא החלוקה המסורתית , שהייתה מוכרת

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help