sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:125

אליהם , כאל כופרים . באסלאם נחשב מחמד לנביא האחרון בשרשרת של נביאים . דבר האל נתגלה אליו באמצעות המלאך גבריאל . על-פי האסלאם , החלה שרשרת הנביאים כאדם הראשון ונכללו בה : נח , אברהם , משה , יונה ועוד . הקראן מספר אודות נביאים אלה ומדגיש את הקשיים שהם נתקלו בהם : איבת עובדי האלילים , הקושי של הציבור להכין את הרעיון המונותיאיסטי , איומי רצח ועוד . פרשני הקראן רואים בסיפורים המופיעים בו אודות הנביאים שקדמו למחמד אמצעי לעודדו . סיפורים אלה מראים שלמרות הקשיים שעמדו בדרכם , הצליחו הנביאים בשליחותם והפיצו את הבשורה המונותיאיסטית ( ראו מונותיאיזם . ( נזירות - הימנעות מתענוגות העולם הזה , הרווחת בדתות שונות ונתפסת כדרך אל הקדושה ואל הטהרה . בחיי הנזירות והפרישות מצהיר המאמין , כי הוא מתעלה מעל הבלי העולם הזה ומגיע לחירות רוחנית ולאושר נצחי . הנזירות אינה מקובלת ביהדות . אמנם , התורה מכירה בנזירות ומגדירה לה כללים : על הנזיר נאסר לגלח את שיער ראשו , לשתות יין ולאכול ענבים , וכן נאסר עליו להתקרב אל מתים , בשל טומאתם . אך חז"ל ורוב פוסקי ההלכה , שפעלו מתקופת בית המקדש השני ואילך , שללו את הנזירות . לטענתם , קיום המצוות במלואן הוא הדרך הטובה ביותר לעבוד את אלוהים , ולכן אין צורך בהגבלות נוספות . הנצרות פיתחה את תופעת הנזירות . המקום המרכזי שנותנת הנצרות לנזירות נובע מהעובדה , שהנזירות נתפסת בה כצורת חיים אידיאלית , המאפשרת הליכה בעקבות ישוע . בראשיתה של תופעת הנזירות הנוצרית , במאות הראשונות לספירה , חי כל נזיר בבדידות . במאה הרביעית נוצרה המירות השיתופית - קבוצות נזירים התחייבו לחיות יחד , על-פי תקנון מפורט שהסדיר את אורח חייהם . תקנוני הנזירות נגזרו משלוש שבועות שנשבעו הנזירים : לוותר על רכוש פרטי , לוותר על חיי מין ועל הקמת משפחה ולציית לאבות של בתי המנזר שבהם חיו . יסודות הוויתור על רכוש ועל חיי מין נעוצים בהטפותיו של ישוע בברית החדשה . תקנון הנזירות מפרט את המותר והאסור בכל תחומי החיים . לרוב , התקנון מתייחס לעיסוקי הנזירים - עבודת אדמה , טיפול בחולים , הוראה , עבודת אלוהים ( תפילות ולימוד . ( כמו כן מפורטים בו תנאי המגורים של הנזירים והיתרים ואיסורים הקשורים למזון - למשל , הימנעות חלקית משתיית יין וכן צומות רבים יותר מאלה המוטלים על שאר המאמינים . הזרם הפר וטסטנטי בנצרות ביטל את הנזירות . תופעת הנזירות אינה קיימת באסלאס . נמרוד - ביהדות הוא קרוי נמרוד בן כוש , בנו הבכור של חם בן נח , ובמקרא נאמר כי הוא גיבור ציד . חז"ל רואים בו דגם לדמות המורדת באלוהים , ובמדרש הוא מופיע כמלך שניסה להרוג את אברהם , שהביע בפומבי את התנגדותו למסורת עבודת האלילים . בספרות המוסלמית ידוע נמרוד בשם אלנמרוד בן כנעאן - מלך ששלט בממלכה רחבת ידיים . אלנמרוד מרד באלוהים , טען שהוא עצמו האל , והתווכרו על כך עם אברהם , שהיה מתנגדו המובהק . המחקר מזהה את נמרוד עם דמות של אל בבלי , המופיעה בדתות המונותיאיסטיות ( ראו מונותיאיזם ) כסמל לעבודת האלילים . סויה - פרשה בקראן . בקראן 114 סורות , ולכל אחת מהן שם הקשור לתוכנה . הסורות שונות באורכן - יש סורות קצרות מאוד ויש כאלה המכילות מאות פסוקים . על-פי המסורת , נמסרו מקצת הסורות בקראן למחמד בעיר מכה , לפני הגירתו לעיר אלמךינה . סורות אלה קצרות ברובן וכתובות בחרוזים . סורות אחרות , שנמסרו לו באלמךינה , ארוכות יותר וכתובות בפרוזה רגילה . כל הסורות בקראן , פרט לאחת , פותחות באמירה "כשם אלוהים הרחום והחנון . " סנהדרין - שמו של המוסד הדתי והשיפוטי העליון בתקופת הבית השני ולאחריה . למוסד זה היה גם תפקיד מדיני והוא התקיים עד המאה הרביעית לספירה . כמוסד שיפוטי התקיימו בסנהדרין שתי ערכאות : "סנהדרין קטנה " - כלומר , בתי דין מקומיים שפעלו בהרכב של 23 דיינים במקומות יישוב שונים בארץ , ו " סנהדרין גדולה " - בית הדין הגדול בהרכב של 71 דיינים , שמקום מושבו היה בירושלים . לאחר החורבן נדדה הסנהדרין הגדולה בכמה ערים בארץ : יבנה , ציפורי , טבריה ועוד . הסנהדרין הגדולה שימשה כבית-דין כמשפט של מלך או של כוהן גדול , קבעה את הפרשנות המוסמכת לחוקי התורה וכן שימשה כבית-דין לערעורים . הסנהדרין גם הסמיכה דיינים וקבעה את לוח השנה היהודי באמצעות הכרזה על ראשי חודשים ועיבור שנים . היא שימשה גס כבית מדרש , שבו נערכו דיונים בפרשנות התורה ונחקקו חוקים . ספרים חיצוניים - אוסף של חיבורים יהודיים שנכתבו בעברית , ארמית או יוונית , בתקופת הבית השני ובעשורים הראשונים שלאחר חורבנו . הספרים החיצוניים עוסקים בנושאים מגוונים : היסטוריה , הגות , נבואה ועוד . לדוגמה , " ספר טוביה " מתאר חיי משפחה אידיאליים , ומטרתו היא חינוכית . "ספר יהודית" מספר עלילת גבורה של אישה , המצליחה לכרות את ראשו של שר צבא בבלי ולהציל בכך את עמה . "ספר בן סירא" מכיל פתגמים ומשלים וקרוב בסגנונו לספר "משלי " שכתנ " ך . "ספרי מקבים " שייכים לספרות ההיסטורית , והם מתארים את המאבק החשמונאי נגד מלכי בית סלווקוס ההלניסטים . ספרים אלה לא נכללו בתנ " ך , ולכן כונו על ידי חז"ל " ספרים חיצוניים . " הנוצרים , לעומת זאת , הכניסו את הספרים הללו לברית הישנה . ספרות האגדה - ראו אגדה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help