sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:124

מןרסה - בית ספר גבוה ללימודי דת , המצוי בדרך כלל בעיר מרכזית . הלימודים במדרסה כוללים את הקראן ופרשנותו , ספרות החדית , ' ספרות השךיעה וכן מקצועות עזר ללימודי הקודש - לדוגמה , הלשון הערבית ודקדוקה . המדרסה מכשירה > גלמאא' לתפקידים שונים . בראש המדרסה עומד עאלם שתואר הכבוד שלו הוא שיח . ' רבים מראשי המדרסות משמשים כפוסקים . מדרש - פרשנות יצירתית לפסוקי המקרא , שאינה מסתפקת בביאור מילולי . המדרשים נחלקים לשני סונים : מדרשי הלכה , המפרשים פסוקים העוסקים בחוקים ומצוות ; מדרשי אגדה המפרשים פסוקים העוסקים בסיפורי המקרא , בנבואות , במזמורים וכדומה . מדרשי האגדה נכתבו בעברית ובארמית , והם מפוזרים בתוך המשנה והתלמוד וגם מקובצים בספרים המפרשים את חמשת חומשי תורה ואת המגילות . מונותיאיזם - אמונה באל אחד ( מונו = אחד , תיאוס = אל , ( לעומת פוליתיאיזם , אמונה באלים רכים . היהדות , הנצרות והאסלאם מוגדרות כדתות מונותיאיסטיות ומאמיניהן עובדים אל אמת אחד ויחיד . אל זה ברא את כל החי והדומם שעל פני האדמה בכוחותיו העצומים , קבע את חוקי הטבע והוא מנהיג את העולם על-פי רצונו . בהתגלויותיו , הטיל האל על בני האדם לקיים מערכת של מצוות , המצויה בספרי הקודש . האל גומל לבני האדם על מעשיהם - נותן שכר למאמינים ולמקיימים את המצוות ומעניש את הכופרים ואת המפרים את המצוות . על-פי המונותיאיזם משמעות חיי האדם היא עשיית רצון האל - רק בו ראוי להאמין , רק לו ראוי להתפלל ורק אותו ראוי לעבוד . מניץ - קבוצה המונה 10 גברים יהודים , לפחות , מגיל בר-מצווה ומעלה , שהתכנסותם יחד הכרחית לקיום תפילה בציבור . הזרמים הקונסרבטיבי והרפורמי כוללים במניין גם נשים . מעשי השליחים - חיבור המופיע בברית החדשה , שנכתב כנראה על-ידי לוקאס , שחיבורה של אחת מן הבשורות מיוחס לו . החיבור עוסק בהפצת הנצרות על-ידי 12 מתלמידיו של ישוע . החיבור מספר על התפשטות הכנסייה , על נסים שקרו לשליחים ועל נסים שעשו הם עצמם , וניכרת בו השאיפה להוכיח שהנצרות הלכה והתעצמה בזכות החסד האלוהי . מ ? תזלה - זרם תיאולוגי , שנוסד בסוף המאה השביעית לספירה . הנמנים עם זרם זה האמינו , כי האל העניק לאדם את החירות לבחור בין טוב לרע וכי הוא אינו קובע את מעשי האדם ואת גורלו מראש . לפיכך , ראו הנמנים עם זרם המעתזלה את האדם כאחראי הבלעדי על חטאיו . השקפה זו לא התקבלה על דעת רוב המוסלמים , המאמינים כי האל קובע את מעשי האדם וגוזר את גורלו מראש , ולכן הוא אחראי גם לחטאיהם של בני האדם . מרד בר כוכבא - המרד היהודי השני בארץ ישראל נגד השלטון הרומאי . המרד פרץ בשנת 132 לספירה , בהנהגתו של בר כוכבא ודוכא על-ידי הרומאים בשנת . 135 במהלך המרד נהרסו ערים רבות ואחריו הגלו הרומאים יהודים רבים מן הארץ . משנה - אוסף החוקים היהודי המפורט . המשנה מחולקת לששה נושאים עיקריים , הקרויים "סדרים , " וכל סדר מחולק לנושאי משנה - מסכתות ( ביחיד- מסכת . ( החוקים המופיעים במשנה נוגעים לחקלאות , תפילות וברכות , אופן חגיגת החגים , דיני אישות , אופני הקרבת קרבנות ועוד . מקור המשנה הוא בדיונים שנערכו בעל-פה בין תלמידי החכמים הקרויים "תנאים , " ולכן היא קרויה גם "תורה שבעל-פה . " תקציר של דיונים אלה נערך בשנת 200 לספירה . רוב תוכנה של המשנה הוא דברי הלנה , אך משובצים בה גם דברי אגדה , ומסכת "אבות " שבסדר "נזיקין" עוסקת רק בדברי אגדה - במוסר , מידות טובות והתנהגות ראויה . משנה תירה - החיבור הגדול והחשוב ביצירותיו של הרמב"ם . נקרא גם "היד החזקה , " משום שיש בו 14- ( י " ד ) חלקים . משנה תורה הוא ספר הלכה - כלומר , סיכום של כל חוקי התורה והמצוות , והוא אחד החיבורים היחידים שהרמב"ם כתב בעברית ולא בערבית . נביא , נבואה - כל אחת משלוש הדתות המונותיאיסטיות מאמינה , כי בשלב זה או אחר בהיסטוריה התגלה האל , או מלאך מטעמו , לאדם מסוים , והעביר לו בשורה עבור שאר בני האדם ( ראו התגלות . ( האדם שקיבל את דבר האל הוא הנביא . ביהדות נחשב משה לראשון הנביאים , ואילו באסלאם נחשב אדם לנביא הראשון . תוכן דברי הנבואה שנשאו הנביאים , על-פי היהדות , היה מגוון : נבואות זעם על עבודת אלילים ועל זלזול במצוות שבין אדם לחברו , נבואות נחמה המנבאות שיקום ושגשוג לאחר אסונות ואף נבואות הנוגעות לעתיד אוטופי . לא אחת היה יחס הנביאים לעם ישראל ולמלכים ששלטו בו ביקורתי מאד , וכתוצאה מכך סבלו נידוי ולעתים , אף נאלצו לברוח מזעמם של מלכים , שנגדם התנבאו . אחרוני הנביאים המוזכרים בתנ " ך הם חגי , זכריה ומלאכי , שפעלו בראשית תקופת בית שני . בתלמוד מצוין , כי אחרי נביאים אלה פסקה הנבואה . בנצרות נחשבים הנביאים שניים בחשיבותם לשליחים , מפיצי בשורתו של ישוע . ספרי הנבואה שבברית הישנה עוסקים , על-פי הפרשנות הנוצרית , בהופעתו של ישוע . בראשית הנצרות הייתה הנבואה תופעה נפוצה . בציבור הנוצרי הופיעו מדי פעם אנשים שטענו , כי הס נושאי דברו של האל . לאחר שהכנסייה יצרה מדרג של נושאי תפקידים דתיים , שתפקידם היה לתווך בין המאמינים לבין האל , נדחקו תופעות הנבואה . ההנהגה הדתית אף התייחסה לחלק מהאנשים , שטענו כי האל התגלה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help