sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:110

הוראה וחינוך ביהדות בקהילה היהודית המסורתית ניתן רק חינוך דתי , והרב היה מופקד על תפקודו התקין . מורים , שנקראו "מלמדי דרדקי" - כלומר , מלמדי ילדים צעירים , הקנו לבנים בני שלוש לפחות ידע בקריאה , והחלו ללמד אותם את התורה . המוסד החינוכי לגיל הצעיר נקרא "חרר , " או "תלמוד תורה . " בקהילות שהיה בהן מוסד חינוכי גבוה - הישיבה , למדו בנים בני 13 ומעלה . רב הקהילה היה בדרך-כלל גם ראש הישיבה , אך לעתים היה בעל תפקיד אחר בישיבה נושא גם בתואר ראש הישיבה . בנוסף לתפקיד ההוראה בישיבה , היה הרב נותן בהזדמנויות שונות שיעורי תורה / הלכה לבני קהילתו . כיום , רבנים המכהנים בקהילות יהודיות בארצות רבות מפקחים על הוראת היהדות במסגרות של שיעורי ערב ובתי ספר הפועלים ביום ראשון ( יום שבתי הספר הממשלתיים במדינות נוצריות סגורים בו . ( הרבנים אף מלמדים בעצמם במסגרות חינוכיות אלה . במדינת ישראל יש לרבנים , המכהנים ביישובים שונים , השפעה על בתי הספר של המגזר הממלכתידתי . הם נותנים שיעורים ומשמשים כתובת להתייעצות של המורים וההנהלה בשאלות חינוכיות ודתיות . בנצרות דאגה לחינוך דתי בסיסי הייתה אחד מתפקידיו של כוהן הדת בחברה הנוצרית המסורתית . כוהני הדת קיימו מסגרות לימוד מקומיות לילדי כל קהילה . לצד החינוך המקומי , בנתה הכנסייה הנוצרית מערכת של בתי ספר במנזרים . בתי הספר שבמנזרים קיבלו הן ילדים שהוכשרו לכמורה , או לחיי נזירות , והן ילדים שהסתפקו בלימוד קרוא וכתוב ובהיכרות עם כתבי הקודש ועם התפילות . המורים בבתי ספר אלה היו הנזירים והנזירות . מוסדות החינוך של הכנסייה ממשיכים להתקיים גם כיום , אך מספר הילדים הלומדים בהם קטן למדי ; זאת , מפני שרוב האוכלוסייה במדינות הנוצריות היא חילונית . בישראל , מערכת החינוך והסעד של שני זרמים נוצריים , הקתולי והאורתודוקסי , כוללת בישופים וכמרים , מסדרי נזירים ונזירות וכן רשת ענפה של מוסדות . רשת מוסדות זו מורכבת מגני ילדים , בתי-ספר , מכללות , בתי חולים ומרפאות , מעונות לקשישים ולנכים ועוד . מוסדות אלה אינם מגבילים את שירותיהם לנוצרים - במוסדות החינוך לומדים גס מוסלמים רבים , ומוסדות הסעד מסייעים גם לנזקקים הנמנים עם הציבור המוסלמי . בשונה מאנשי הדת המוסלמים והיהודים , אנשי דת נוצריים המשרתים במדינת ישראל אינם מקבלים את שכרם מממשלת ישראל , אלא נתמכים על-ידי הזרמים הדתיים שהם שייכים אליהם . באסלאם האסלאם מייחס חשיבות רבה ללימוד הקראן והחךית . ' במדינה המוסלמית המסורתית החלו בנים כבני חמש ללמוד ב"כתאב . " הכתאב היה המוסד החינוכי היסודי , ובו למדו קרוא וכתוב ומצוות יסוד והתוודעו לקראן . המורה בכתאב היה , בדרך כלל , האמאם של המסגד המקומי .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help