sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

בנצרות איש הכנסייה המוסמך לשפוט את המאמינים הוא הבישוף . בית הדין הכנסייתי שבראשותו , עוסק בענייני אמונה ומוסר . לאכיפת מערכת האמונות חשיבות גדולה , משום שהנצרות תולה את האפשרות לזכות בחיי גן העדן בעיקר בקבלת מרכיבי הצהרת האמונה ( ראו פרק שלישי - "הספרות הסמכותית והספרות המקובלת" עמי . ( 50 ואכן , בעבר הועמדו לדין נוצרים שהביעו בפומבי ספקות באשר לאמיתות מרכיבי האמונה . שיפוט בענייני מוסר כולל בעיקר את דיני האישות . לדין הכנסייה הועמדו בעבר נוצרים שעברו על איסורי העריות ( כלומר , קיימו יחסי מין עם קרובי משפחה שעמם אסרה הכנסייה קשר מיני ) וכאלה שנחשדו בניאוף . בתי דין כנסייתיים פעלו גם בארצות שהנוצרים היו בהן מיעוט . לדוגמה , באימפריה העת'מאנית , שבה היה האסלאם הדת השלטת , הותר למיעוט הנוצרי ( וכאמור , גם למיעוט היהודי ) לקיים בתי דין . אחד הנושאים המרכזיים שבהם עסקו בתי דין אלה היו דיני אישות - רישום נישואין וענייני אפוטרופסות על קטינים . מאז התנצרותה של האימפריה הרומית במאה הרביעית הייתה הנצרות הדת השלטת בכל מדינות אירופה . בתקופה זו חיזקו השלטונות את סמכות הכנסייה ועיגנו את החוק הכנסייתי בחוקי המדינה . השליטים ראו עצמם כמי שמאפשרים לנתיניהם לזכות בחיי נצח באמצעות כפיית הציות לחוקי הכנסייה . הקיסר קרל הגדול , ששלט על קיסרות גדולה במאה השמינית , אף ראה עצמו כמלך יאשיהו , שמלך ביהודה במאה השביעית לפני הספירה . את תמיכתו בחוקי הכנסייה השווה קרל הגדול , לתיקונים הדתיים שעשה המלך יאשיהו , עליו מסופר בספר מלכים ובספר דברי הימים - המלך יאשיהו חיסל את עבודת האלילים ועודד את העלייה לרגל לבית המקדש . במאה ה20- השתנה מעמד החוק הדתי במדינות רבות , שרוב אוכלוסייתן נוצרית . עם הפרדת הדת מן המדינה בוטל תוקפו של החוק הדתי , גם בענייני אישות . באסלאם על-פי ההלכה המוסלמית , הקמתו של בית משפט שךעי - בית דין השופט על-פי השריעה - היא חובה החלה על כל קהילה מוסלמית . במדינה שהשלטון בה הוא מוסלמי , על השלטון להקים בתי דין ולמנות שופטים . במדינה שחיים בה מוסלמים , אך השלטון בה אינו מוסלמי , חובתה של הקהילה המוסלמית להקים לעצמה בתי דין ולמנות להם שופטים . במדינת ישראל מתמנים השופטים השרעיים על-ידי משרד הדתות . הקאצ ' ש"ח אמין אלהאבאש בבית הדין השרעי בטייבה , 1962

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help