sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:97

היהודיות שבתחומי שלטונם אוטונומיה בתחומים שונים . האוטונומיה הקהילתית התקיימה במדינות הנוצריות עד האמנציפציה , במאה ה . 19- אז הפכו היהודים לאזרחים שווים לעמיתיהם הלא-יהודים , והאוטונומיה של הקהילה בוטלה . האוטונומיה בארצות המוסלמיות התקיימה עד להשתלטותן של מדינות אירופיות עליהן , במאות ה19- וה . 20- לקהילה היהודית האוטונומית , שהתקיימה כ 1 , 700- שנים בארצות רבות , היו מנהיגים רוחניים ומדיניים . מנהיג קהילה שלא היה בעל סמכות דתית נקרא "פרנס , " או בשפה הערבית "מוקאדם . " הפרנסים קיימו קשר עם השליטים הנוצרים או המוסלמים , גבו מסים וניהלו את בתי הכנסת ואת קופות הצדקה . בדרך-כלל , הגיעו הפרנסים למעמדם באמצעות עושרם וקשריהם עם שליטי המדינה . המנהיגים בעלי הסמכות הדתית היו הרב והדיין . לרוב התפקידים הדתיים ביהדות רשאים רק גברים להתמנות . מהעובדה שבסיפור המקראי הפרה חווה את האיסור לאכול מעץ הדעת , הסיקו חז"ל , כי אין לנשים יכולת לעמוד בפיתויים , ולכן קבעו , כי על הנשים להיות כפופות לגברים . שלטונם של הגברים בנשים הוצדק בעונש שהטיל אלוהים על חווה בעקבות חטא האכילה מעץ הדעת : "ואל אישך תשוקתך והוא ימשל בך . " ( בראשית ג , טז . < כן הצדיק העונש , לדעת פוסקי ההלכה , את האיסור שנקבע בתלמוד על אישה לשאת בתפקידי הדרכה דתית , שיפוט ופסיקה . בנצרות החלה התגבשותה של ההנהגה הדתית לאחר מות ישוע . חסידיו האבלים התאגדו לקהילה אחת בירושלים , וקהילות נוספות של יהודים שהאמינו במשיחיותו הוקמו ברחבי האימפריה הרומית . קהילות אלה הוקמו , בין היתר , כתוצאה מהטפותיהם של תלמידי ישוע 12 ) השליחים , ( שעליהם הטיל להפיץ את בשורתו . בשלב מאוחר יותר יזמו השליחים הקמת קהילות נוצריות גם בקרב לא יהודים , שקיבלו עליהם את האמונה בישוע . כך הלכה הכנסייה הנוצרית וגדלה . בנצרות מנהיגי הקהילות הנוצריות כונו "משגיחים" ( ביוונית " - אפיסקופי , " או "בישופים , ( " והם נבחרו על ידי בני הקהילה . סמכותם נבעה מן האמונה שהם יורשיהם של 12 השליחים , שהפיצו את הנצרות ברחבי העולם במצוותו של ישוע . הבישופים של הקהילות הנוצריות הראשונות נעזרו בדיאקונים - גברים ונשים שקיבלו את האחריות לדאוג לעניי הקהילה . בקהילות היו גם בעלי תפקידים נוספים : מטיפים בכנסייה , מפיצי אמונה שגייסו מצטרפים חדשים מחוץ לכנסייה וכן מורים שעסקו בפרשנות כתבי הקודש . בכנסייה הנוצרית התפתחה בהדרגה היררכיה של ממלאי תפקידים . הכנסייה החלה להכשיר כוהני דת , הקרויים גם "כמרים , " לתפקיד ההנהגה הדתית של כל קהילה בכפר ובעיירה . כוהני הדת ביצעו את רוב תפקידיהם בבית התפילה המקומי - הכנסייה . הבישוף הפך לכוהן הדת בעיר המחוז , והכנסייה הגדולה והמפוארת שבה ביצע את תפקידיו נקראה "קתדרלה , " על שם הקתדרה - כס הכהונה שהוצב בה לכבודו . הבישוף הוסמך למנות את כוהני הדת שבקהילות המחוז שלו ולפקח על פעילותם . הבישופים שבערי המחוז הוכפפו לכוהן דת בדרגה הגבוהה יותר הארכיבישוף . בתחום סמכותו של הארכיבישוף , המכונה גם מטרופוליטן , או פטריארך , נכללו הקהילות הנוצריות של פרובינציה אחת כלומר , של כמה מחוזות . הפרובינציה כללה ארץ שלמה ולעתים אף כמה ארצות . במאה ה11- לספירה התפצלה הכנסייה הנוצרית לשני פלגים : הפלג המערבי , הרומי-קתולי , שמרכזו בעיר רומא ושפת התפילה והדרשות בו היא לטינית ; והפלג המזרחי , האורתודוקסי , ששפת התפילה והדרשות בו היא יוונית .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help