sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

א . התגבשותה של ההנהגה הדתית ביהדות ביהדות הייתה הנהגת הפולחן נתונה בידי הכוהנים עד חורבן בית המקדש השני . הכוהנים נחשבו לצאצאיו של אהרון , אחיו של משה . בתקופת בית המקדש הראשון תיווכה הכהונה בין ציבור המאמינים לבין האל באמצעות החושן - בגד עשוי מאבנים יקרות , שאותו לבש הכוהן הגדול . בחושן ניתן היה לקרוא את תשובות האל על שאלות בעלות חשיבות ציבורית , שהכוהן הפנה אליו מטעם המלך . הכוהנים גם ניהלו את טקסי הקרבת הקורבנות בבית המקדש , ותפקידם זה בלט במיוחד בשלושת הרגלים - חג הסוכות , חג הפסח וחג השבועות - כאשר רוב הציבור היהודי עלה לירושלים . בתקופת בית המקדש הראשון שימשו הכוהנים גם פקידי הוראה ומשפט . בתחילת תקופת בית המקדש השני , מן המאה השישית ועד המאה השלישית לפני הספירה , פעלה בארץ ישראל "כנסת גדולה /' ש92- החכמים שנמנו עמה , קבעו הלכות . במאות שלאחר הפסקת פעולתה של כנסת גדולה פעלה לצד הכוהנים הנהגה דתית של חכמים , שכונו "תנאים . " הם ראו עצמם כיורשי אנשי כנסת גדולה והמשיכו את מפעלם - יצירת ההלכה , העמדת דורות המשך של תלמידי חכמים והנחלת התורה לציבור היהודי הרחב . כמו כן , עסקו התנאים בחיזוק האמונה והמידות המוסריות באמצעות דרשנות על בסיס סיפורי התורה . מקור סמכותם של התנאים היה בקיאותם בתורה והתייחסותם אל עצמם כאל חוליה בשרשרת שהחלה במשה רבנו . במשנה , שדברי התנאים קובצו בה , נאמר במסכת אבות : "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע ויהושע לזקנים וזקנים לנביאים ( ראו נביא במילון מונחים ) ונביאים מסרוה לאנשי כנסת גדולה . " ( אמת , א , א ) לצד הקרבת קורבנות ולימוד תורה מילאה ההנהגה היהודית גם את מצוות עריכת משפט על-פי חוקי התורה . השיפוט הדתי החל , על-פי המסופר בספר שמות , בפעולתו השיפוטית של משה רבנו , שהאציל מסמכותו למערכת היררכית של שופטים . מן המאה השנייה לפני הספירה ועד המאה החמישית לספירה פעלה בארץ ישראל מערכת של בתי דין שכונו סנהדראות ( ביחיד : סנהדרין . ( מערכת בתי דין זו נבנתה בצורה היררכית - הסנהדראות העירוניות היו כפופות לסנהדרין גדולה שבירושלים . זו כללה 71 חברים , תנאים וכוהנים כאחד , שימשה כבית דין עליון לערעורים וכן המשיכה את פעילותה של כנסת גדולה ביצירת ההלכה . מאז חורבן בית המקדש השני , במאה הראשונה לספירה , וכישלון מרד בר-כוכבא במאה השנייה , חיו רוב היהודים בעולם במסגרת קהילתית בכמה מרכזים : בבל , ערי החוף של הים התיכון וארצות אירופה . בתקופת האימפריה הרומית ניתנה לקהילות אוטונומיה ( כלומר , שלטון עצמי ) בעניינים רבים . בימי הביניים ובראשית העת החדשה , לאחר התמוטטותה של האימפריה הרומית , נתנו גם הנוצרים והמוסלמים לקהילות סקס הכנסת ספר תורה למשכן הכנסת בידי הרבנים הראשיים ( הרב בקשי דורון והרב לאו )

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help