sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:86

העלייה לרגל ביהדות מצוות העלייה לרגל אל בית המקדש מתוארת בתורה כך.- "שלש ךגלים , תהג לי בשנה . טו את חג המצות . - - תשמר ? it שבעת " -: ימים - t תאכל מעות - כאשר v : - צויתך : I ? ? למועד * . חדש .. האביב , ? t t כי בו יצאת tt t ממצרים .- ? t : ? ? ולא : ירא י ? ני , ךילןם . טז וחג הלןציר בכורי מעשיך , אשר תזרע בשדה,- וחג האסף בצאת השנה , באספך את מעשיך מן השדה . יז שלש פעמים , בשנה יראה , כל זכוךך , אל פני , האדן ה '" ( שמות . יד . ( על-פי הכתוב צוו בני ישראל לעלות לרגל לבית המקדש שבירושלים שלוש פעמים בשנה - בחג הפסח שבחודש ניסן ( החל בעונת האביב , ( בחג השבועות ( החל בראשית הקיץ ) ובחג הסוכות שבחודש תשרי ( החל בעונת הסתיו . ( העליות לרגל - מארץ ישראל ומהתפוצות - התקיימו עד חורבן בית המקדש . הן ביטאו את הלכידות הדתית היהודית והיו מלוות בחגיגות ובתפילות , כמבוטא בשירת ההלל וההודיה בספר תהלים קכב : א שיר המעלות , לדוד שמחתי , באמרים לי בית ה' נלך . ב עמדות , היו רגלינו בשעךיך , ירושלם . ג ירושלם הבנויה כעיר , שחברה לה יחדו . ד ששם ע לו שבטים , שבטי יה עדות לישראל : להרות , לשם ה . ' לאחר חורבן בית המקדש בוטלה חובת העלייה לרגל . בנצרות העלייה לרגל בנצרות אינה חובה , אלא מנהג . מקורו של מנהג זה בביקור שערכה הלנה , אמו של קיסר רומא קונסטנטינוס , בארץ הקודש במאה הרביעית . בביקורה עלתה לרגל לקברו של ישוע בירושלים , המצוי , על פי המסורת , בכנסיית הקבר הקדוש . לאורך ימי הביניים הלכה ונפוצה העלייה לרגל לא רק לכנסיית הקבר הקדוש , אלא לאתרים הפזורים לאורך "דרך הייסורים" - הדרך שלאורכה נשא ישוע את הצלב , עד מקום הצליבה עצמו . מאז נוצרה מסורת של עלייה לרגל לירושלים ולמקומות אחרים הקשורים לחיי ישוע - נהר הירדן , נצרת , בית לחם וכנרת . מוקדי עלייה לרגל נוצרו גם באירופה הנוצרית , בקברי קדושים . באסלאם מצוות החג' - החובה לעלות לרגל למכה לפחות פעם אחת במשך החיים - היא מצוות היסוד החמישית , והיא חלה על כל מוסלמי ומוסלמית בריאים בגוף ובנפש : "וכל מי שבאפשרותו חייב לעלות אליו לרגל ( כלומר , לכעבה ) זוהי חובה כלפי אללה * " . ( סורת בית עמרם , 3- פסוק ( 97 בהגיעם לגבול השטח הקדוש המקיף את מכה חייבים עולי הרגל להיכנס למצב של "אחראם" - כלומר , למצב קדושה . מצב זה , שהעולים לרגל חייבים להימצא בו לכל אורך תקופת החג , מחייב כמה פעולות . על הגברים מבין עולי הרגל להיטהר , להתבשם , לגזוז ציפורניים , לגלח את השפם ללבוש בגדים לבנים שלא נתפרו בחוט ומחט ולא לכסות את ראשיהם . הנשים , לעומתם , חייבות להיטהר , להתבשם וללבוש בגדים רגילים בצבע כלשהו , ועדיף לבן בתנאי שלבושן לא יהיה דומה ללבוש הגברים . לאחר האחךאם עולה הרגל מתפלל ומצהיר על כוונתו לקיים את העליה לרגל . כמו כן הוא חייב ב"תלביה" - קריאות שמשמעותן הבעת כניעה לאלוהים . קריאות אלו נפסקות * מתוך : ספר הספרים של האסלאם - הקיאן . תרגם מערבית ד " ר אהרון בן-שמש © . קק"ל .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help