sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:84

ה * ום ביהדות חמישה ימי צום פזורים לאורך השנה היהודית : מקורו של הראשון שבהם - יום הכיפורים - בתורה ; מקורם של ארבעת ימי הצום הנוספים בהלכות שקבעו חכמים לאחר חורבן בית ראשון . לגבי יום הכיפורים , החל בעשרה בחודש תשרי , צוו בני ישראל כך . "ועיניתם את נפשתיכם" ( ויקרא טז , לא . < חז '' ל פירשו את הציווי "לענות את הנפש" כאיסור על אכילה ושתייה רחצה נעילת מנעלי , , עור וקיום יחסי מין . יום הכיפורים הוא יום של חשבון נפש והיטהרות מחטאים . נאמרות בו תפילות רבות שתוכנן חרטה ובקשת מחילה . התפילה הייחודית ליום הכיפורים היא תפילת " נעילה" - כלומר , תפילה הנאמרת לפני נעילת השערים . אחד הפירושים המקובלים לשם התפילה הוא שעליה להישמע לפני נעילת שערי השמים , לפני חתימת גזר דינו של האדם . התפילה מסתיימת בתקיעת שופר . יום הכיפורים הוא המועד הקדוש ביותר בלוח השנה היהודי - לכן , הוא הצום היחיד שיש לקיימו בתאריך שנקבע - י ' בתשרי - אף אם חל הצום בשבת ( לשאר הצומות נקבעים ימים חלופיים , אם מועדם חל בשבת . ( הצום מבטא את השאיפה להשתחרר מעיסוק בצרכי הגוף ולרכז את תשומת לבו של האדם במאמץ רוחני ומוסרי . אנשים שצום יום הכיפורים עלול לסכן את חייהם , רשאים להימנע ממנו . צום יום הכיפורים הוא הארוך ביותר - הוא אורך כ25- שעות , משקיעת השמש ב-ט ' בתשרי ועד שקיעתה ב-י' בחודש . בט י בתשרי , ערב יום הכיפורים , אוכלים בשעות אחר הצהרים "סעודה מפסקת , " שהיא ארוחה חגיגית , וב-י' בתשרי לאחר שקיעת השמש מסיימים את הצום . כאמור , בנוסף לצום יום הכיפורים , נקבעו צומות נוספים המבטאים אבל , לזכר אסונות שקרו לעם ישראל . צום תשעה באב , המציין את חורבן בית המקדש הראשון והשני גם יחד , הוא הקרוב ביותר בחומרתו ליום הכיפורים . צום גדליה , החל ב-ג' בתשרי , מציין את רצח גדליה בן אחיקם , יהודי שמונה למשול על יהודה מטעם השלטון הבבלי לאחר חורבן בית המקדש הראשון . גדליה נרצח על-ידי אחד מבני שושלת המלוכה היהודית , על רקע נאמנותו לשלטון הבבלי , ורציחתו הביאה להגלייתם של שארית היהודים שנותרו ביהודה . הצום נקבע על-ידי חז " ל כאבל על מעשה הרצח , שהביא אסון על חלק מן העם . בנצרות בימי שישי בשבוע מוטלת על הנוצרים חובת התנזרות מאכילת בשר זאת כזכר לצליבתו של , ; ישוע ביום זה . כן חייבים המאמינים הנוצרים להתנזר מאכילת בשר ב40- הימים שלפני חג הפסחא , שבו נצלב ישוע ; זאת , כזכר ליסוריו ומותו . בניגוד לאסלאם וליהדות , בנצרות לא נקבעו עבור קהל המאמינים צומות הכוללים הימנעות מוחלטת מאכילה ומשתייה לפרק זמן כלשהו . התקנונים של כמה ממסדרי הנזירים מטילים על אנשי הכנסייה ( ולא על כלל המאמינים ) חובות סיגוף וצומות בנוסף ל40- ימי ההימנעות מאכילת בשר . הצום של הנזירים נחשב לאחת מצורות הסיגוף - כלומר , אחת מהדרכים לשלילת הנאות גופניות לצורך התקרבות אל הרוחניות האלוהית . באסלאם הצום הראשון של המוסלמים נקבע לאחר ההג י רה - הגירתו של הנביא מחמד מן העיר מכה לעיר אלמךינה , שאחריה ציווה הנביא על נאמניו לצום במשך יום אחד . היום הזה נקרא עאשור אא , ' משום שהוא חל ביום העשירי בחודש מחרם - החודש הראשון בשנה המוסלמית . צום זה הקביל לצום יום הכיפורים אצל היהודים , שחיו בעיר אלמדינה ~ : t . t אחר-כך הפך צום העאשוראא ' T לצום רשות .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help