sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

א . חובות שבין אדם לחברו כיהדות בעשרת הדיברות , עשר המצוות החשובות ביותר בתורה , המופיעות בספר שמות בפרק כ' מופיעות כמה מצוות המכונות "מצוות שבין אדם לחברו ; " "יב לא תרצח , לא תנאף,- לא תגנב , לא תענה ברען : עד שקר . יג לא תחמד , בית . רעך ; לא תחמד אשת רעך , ועבדו ואמתו ושורו וחמת , וכל , אשר לרעך . ' גם מצוות כיבוד הורים מופיעה בעשרת הדיברות : "יא כבד את אבין ,: ואת אמן : למען , יארכון ימין : על האךמה , אשר ה' אלהיןל נתן לן . " החובה לשמור על כבוד האדם , על גופו ועל רכושו בוטאה באמירות רבות של חז"ל . במסכת סוטה שבתלמוד הבבלי נקבע , כי עדיף לאדם להישרף באש ולא להעליב מישהו כשאנשים אחרים נוכחים : " נוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חברו ברבים " . ( סוטה , פרק א , דף י , עמ ' 0 שתי אמרות הידועות לכל יהודי , ומיוחסות לשני חכמים מפורסמים , מבטאות אף הן את חשיבות השמירה על כבוד הזולת : "ואהבת לרעך כמוך - זה כלל גדול בתורה" ( מיוחס לרבי עקיבא ומופיע בתלמוד הירושלמי , נדרים , פרק ט , הלכה ד ; 1 "מה ששנוא עליך אל תעשה לחברך , זו כל התורה כולה , היתר זה פירוש " ( מיוחס להלל - אחד מהחשובים שבתלמידי החכמים במאה הראשונה לפני הספירה ומופיע בתלמוד הבבלי , שבת , דף לא , עמ ' א . ( מרכזיותן של המצוות שבין אדם לחברו מתבטאת גם בהשקפת חז"ל לגבי הדרך שניתן לכפר בה על עבירות בנושא זה . חז"ל קבעו בתלמוד הבבלי , כי צום ותפילה ביום הכיפורים מכפרים על חטאים שבין אדם לאלוהים , אך אינם מכפרים על חטאים שבין אדם לחברו , "עד שירצה את חברו . " ( יומא , דף פה , עמ ' ב ) כחלק מתפיסת הצדק שבתורה , מצווה היא להעניש את החוטאים . עונשו של הפוגע בגופו של הזולת הוא פגיעה גופנית : "עין תחת עין ושן תחת שן . " חז"ל קבעו , כי "עין תחת עין - ממון" ( תלמוד בבלי , בבא קמא , דף פד , עמי ב : ( כלומר , הם חייבו להמיר את הפגיעה בגופו של האשם בתשלום פיצויים . לעומת זאת , על רצח אין אפשרות לכפר בדרך זו . ההלכה השאירה את העונש "נפש תחת נפש" - כלומר , אפשרה לבית הדין להטיל עונש מוות על רוצח ( ועם זאת , הטילה הגבלות שהפכו את ההוצאה להורג לנדירה ביותר . ( מצווה חשובה נוספת ביהדות היא מצוות מתן הצדקה . בתנ " ך מופיעה המילה "צדקה " במשמעות של התנהגות התואמת את המוסר והחוק . לדוגמה , בציווי האלוהי לצאצאיו של אברהם נאמר : " ושמרו v : T דרך ?• ' ה' לעשות * . — - צדקה : ' - 11 ומשפט " t : ? ( בראשית יח > , c , בתקופות ' מאוחרות יותר נוספה למילה משמעות נוספת - מתן עזרה לנזקקים , בעיקר במזון או כסף . יסודה של החובה להעניק לנזקקים מצוי בתורה . התורה שואפת למנוע מהעני את תחושת הבושה שבקבלת נדבה , ולכן מצווה על מתן הלוואות לעניים : תנאי ההלוואה הופכים אותה , למעשה , למתנה . לדוגמה , קיים איסור על לקיחת ריבית על ההלוואה ויש הגבלות רבות על לקיחת משכונות כערובה להחזרתה . בעלי הקרקע מקרב בני ישראל היו חייבים לתרום לעניים וכן להותיר להם מן היבולים : פאה , שהיא כשני אחוזים מן היבול ; שכחה - תבואה ששכחו לאוספה לאחר הקציר ; ולקט , שהוא התבואה שנשרה בשעת הקציר . וכך נאמר בספר ויקרא : "ט ובקעךכם את קציר ארצכם לא תכלה פאת שךןל לקצר,- ולקט קעיךןל לא תלקט ... לעני ולגר תעזב אתם , אני ה' אלהיכם" ( ויקרא יט , tw

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help