sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:66

וכך אומר הנביא ישעיהו : "ב והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה' בראש ההרים ונשא , מגבעות,- ונהרו אליו כל-הגוים . ג והלכו עמים רבים ואמרו- לכו ונעלה אל הר ה' אל בית אלהי יעקב , ויורנומדרכיו ונלכה בארחתיו : כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלם . ד ושפט בין הגוים , והוכיח לעמים ךבים ; וכתתו דוךבותם לאתים וחניתותיהם למזמרות לא ישא גוי אל גוי חרב ולא ילמדו- עוד מלחמה" ( ישעיהו ב . < ועוד ניבא ישעיהו בפרק יא ; "ו וגר זאב עם כבש ונמר עם גךי יךבץ,- ועגל וכפיר ומךיא יחדו ונער לןטן נהג בם . " ישעיהו חוזה , אם כן , שבעתיד יקום מקדש לעבודת האל האחד , שיהפוך למרכז הפולחן של כל עמי העולם . בנוסף , הוא מנבא את היעלמות האלימות והמלחמה . מדיון הנערך בתלמוד ( שבת , דף סג , עמי א ) עולה כי כשיגיעו ימות המשיח , לא יהיו עוד כלי מלחמה בעולם . חזון הגאולה קושר במחשבה היהודית לדמות הקרויה "משיח . " בדברי הנביאים תואר המשיח כבן לשושלת המלוכה , שיסודה בדוד המלך , וכמי שעתיד לחדש את המלוכה . המשיח תואר כרודף צדק , גיבור וחכם . על-פי חזון הגאולה , יחזור עם ישראל לארצו , יזכה לעצמאות מדינית ויקים מקדש לאלוהים . אך לפני התגשמותו המלאה של חזון זה , יתנסה העם בייסורים ובמלחמות . הנביא יחזקאל חזה , שאחרי שובו של עם ישראל מן הגלות לארץ ישראל תפרוץ מלחמה בינו לבין מגוג , עמו של המלך גוג . כשיציל אלוהים את עם ישראל מפניו , יתחולל רעש אדמה גדול , שיהרוס הרים ויזעזע אף את הים ואת בעלי החיים השוכנים בו . לאחר תבוסת גוג ומגוג יחזיקו כל העמים באמונה באל אחד : " א ויהי ךבר ה' אלי לאמ י ר . ב בן-אדם שים פניןל אל-גוג ארץ המגוג ... ד ... והוצאתי אותן ; ואת כל חילך סוסים ופרשים ... תפשי חרבות כלם ... יח והיה ביום ההוא ביום בוא גוג על אךמת ישראל נאם אדני ה : ' תעלה חמתי , באפי . יט ... ביום ההוא יהיה רעש גדול על אךמת ישראל . כ ורעשו מפני דגי הים ועוף השמים ? -r - וחית - - ? השדה ' ,- t - וכל t r הרמש 7 v t הרמש " t על r- האדמה t : tt וכל : האדם tt t אשר v : על *? - פני ?? ; האדמה t : r .- t ונהרסו : v v : ההרים t v ונפלו ; t : המדרגות וכל-חומה לארץ תפול . כא ... חךב איש באחיו תהיה ... ( יחזקאל לח ) כה לכן כה אמר אדני ה' עתה אשיב את שבות יעקב , ולחמתי כל בית ישראל,- וקנאתי לשם לןךשי . " ( יחזקאל לט . ( כתקופת בית המקדש השני , במאה הראשונה לפני הספירה , השתלטה האימפריה הרומית על הארצות שלחופי הים התיכון , ובהן ארץ ישראל . עמים רבים ניסו למרוד בה , בעיקר בשל העושק הכלכלי , והיא דיכאה אותם באכזריות . יהודים רבים שנאו את האימפריה הרומית ושאפו לסלק אותה מן הארץ , גם בשל עבודת האלילים ששררה בה . פערי העוצמה בין העם היהודי לאימפריה הרומית והקושי למרוד בה הגבירו את הציפייה שאלוהים ישלח את המשיח לסלק את שלטונה של רומא בארץ . המרד היהודי ברומאים , בשנת 70 לספירה , פרץ לבסוף ללא דמות מנהיגה של משיח , והוא דוכא והסתיים בהחרבת בית המקדש שבירושלים . כישלון המרד דווקא חיזק את ציפייתם של יהודים רבים למשיח . אחת הדמויות שבה נתלו תקוות משיחיות הייתה בר כוכבא , שהנהיג מרד נוסף ברומאים במאה השנייה לספירה . ואולם מרד בר כוכבא דוכא כקודמו ואף הביא להגליית רוב היהודים מארץ ישראל . גם אסון זה גרם לחיזוק הציפייה למשיח , אך מועד בואו נראה רחוק . בימי הביניים , תקופה שבה היה עם ישראל בגלות , נוסח חזון משיחי ולו שני שלבים . בשלב הראשון יופיע משיח מצאצאי אפרים בן יוסף ( בנו של יעקב אבינו , ( שתפקידו יהיה לממש את חזון קיבוץ הגלויות ולהשיג עצמאות לעם ישראל . הוא ייאבק בכוחות הרוע , המכונים 'גוג ומגוג ' ( כינויים השאובים מחזון הנביא יחזקאל , ( וייהרג במלחמה . בשלב השני יצליח משיח מצאצאי בית דוד להביס את האויבים ולהביא את הגאולה השלמה .

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help