sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

באסלאם מוטל על המלאך השומר על כל אדם לתעד את מעשיו לקראת יום הדין , אז ייפתחו הספרים שהמעשים כתובים בהם , ועל-פיהם ייגזר דינו של האדם . בסורת האותות המפורשים , 41 - פסוקים , 32-30 נאמר שהמלאכים מרגיעים את הצדיקים לפני מותם : "אולם אלה אשר הכריזו תמיד כי אללה הוא ריבונם והיו ישרים , אליהם ירדו המלאכים בשעת מיתתם ויאמרו להם : 'אל תפחדו ואל תצטערו והתבשרו בגן-עדן שהובטח לכם . אנו היינו הפטרונים שלכם בחיי העולם הזה , ובעולם הבא יהיה לכם כל מה שתאווה נפשכם וכל מה שתבקשו במעון הנצחי הזה של הסולח הרחמן * 1 . "' לז * $ ספי הספרים של האסלאם - הקיאן . תרגם מערבית ד " ר אהרון בן-שמש . © קק"ל . ( המלאכים ממלאים תפקידים נוספים הקשורים לחזון יום הדין : מלאך ושמו אסךאפיל מופקד על התקיעה בשופר , המבשרת את יום הדין ; המלאך ךצ ' ואן ממונה על גן העדן והמלאך מאלכ ממונה על הגיהינום . המלאכים גם ממלאים תפקידים הקשורים בניהול העולם : הם מפקחים על זריחת גרמי השמים , אחראים על ירידת הגשמים ומשגיחים על עוברים ברחם אימותיהם . מעמד האדם על-פי האמונה המונותיאיסטית שלוש הדתות רואות באדם שילוב של מרכיבים אלוהיים וארציים . מעמד האדם ביהדות בא לידי ביטוי , בין היתר , בפרקים א ו-ב בספר בראשית . בפרק א כתוב : םוז ויברא אלהים את האדם בצלמו , בצלם אלהים ברא אתו ... " כח ויברך אתם , אלהים , ויאמר להם אלהים פרו ורבו ומלאו את הארץ , וכבשה,- ורדו בךגת הים , ובעוף השמים , ובכל חיה , הרמשת על הארץ . " ובפרק ב כתוב : "ז וייצר ה' אלהים את האדם עפר מן האדמה ויפח באפיו נשמת חיים,- ויהי האדם לנפש חיה . " כמו כן , יש לאדם מעמד מיוחד בטבע , כפי שנאמר בספר תהלים , פרק ח.- "ה מה אנוש כי תזכרנו,- ובן-אךם , כי תפלןךנו . ו ותחסרהו מעט מאלהים,- וכבוד והדר תעטרהו . תמשילהו במעשי ידיך ; כל שתה תחת רגליו . " גם לפי השקפת חז " ל , הבאה לידי ביטוי במסכת אבות דרבי נתן , האדם הוא התכלית לבריאת העולם : "שאדם אחד שקול כנגד מעשה בראשית כולו . " ( אבות דרבי נתן , לא , ב < אף בתפיסה הנוצרית , הנשענת על המקרא , האדם נברא בצלם אלוהים . הנצרות מייחסת לאדם תכונות טובות , המעמידות אותו מעל כל שאר הברואים והנותנות לו את ההצדקה להיות שליט עליהם . אוגוסטינוס , מהחשובים בהוגי הדעות של הכנסייה , תיאר בחיבורו 'וידויים' את האדם כיצור שופע יצירתיות בלתי נדלית , והוא אומר כך : "האם לא המציאה גאונות האדם אומנויות ללא ספור להשתמש בהן , בחלקן כתוצאה של צורך ובחלקן כתוצאה של כוח המצאה שופעי . " לפי התפיסה הנוצרית , אבד לאדם צלם האל בעקבות החטא הקדמון , והוא וצאצאיו טבועים מאז בחותם החטא . פאולוס ביטא השקפה זו באיגרותיו : "שהרי אני יודע כי בי , כלומר בבשרי , לא שוכן הטוב . אמנם לרצות אני יכול , אך לעשות את הטוב אינני יכול . כי אינני עושה את הטוב שאני חפץ בו אלא את הרע שאיני חפץ בו - אותו אני עושה" * ( האיגרת אל-התמיים ז , . 119-18 עם זאת , הנצרות גורסת , כי החסד האלוהי מאפשר לאדם לבחור באמונה הנכונה , וכך להינצל מחיי החטא . מתוך ; ספרי הברית החדשה . תרגום חדש . © . 1979 כל הזכויות שמורות לחברות המאוחדות לכתבי הקודש . נאדיבית החנוה לכתבי הקודש בישראל , ת , ד , 44 ירושלים . 91000

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help