sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:52

תרומת הספחת המקובלת לחיזוק האמונה כאסלאם הספרות המקובלת באסלאם נועדה לחזק את האמונה בדרכים שונות . אחת מהן היא העשרת הטקסט הקראני באופן שנועד להאדיר דמויות מופת . דרך שנייה היא פירוש הקראן בדרך שנועדה לחזק טיעונים שהושמעו במחלוקות בין זרמים דתיים ובין השקפות דתיות שונות באסלאם . בקראן מתואר הציווי האלוהי שניתן לאברהם לעקוד את כנו . הקראן מספר שהציווי ניתן לאברהם בחלום וכשציית , אמר לו אלוהים : "הוי אברהם , אימתת את * "'cnSnn ( סורת השורות הערוכות , 37- פסוקים . ( 105-104 דוגמה להאדרת דמותו של אברהם ניתן למצוא בקצץ אלאנביאא ' מאת אבן כתייר . שם נאמר , כי אברהם הלך והזדקן בלא שנולדו לו בנים , ולאחר שביקש מאלוהים בן , נולד לו ישמעאל . באחד מחלומותיו ראה אברהם את עצמו שוחט את בנו ישמעאל , בנו יחידו . אברהם הבין שהחלום הינו צו אלוהי והודיע לבנו על כוונתו להקריבו . ישמעאל אמר : "הוי אבי , עשה מה שצווית . בעזרת האל אעמוד במבחן . " אברהם הכין את בנו לעקידה , אך הסכין שבידו לא עשתה אפילו שריטה בצווארו של בנו . אז באה קריאת אלוהים : "הוי אברהם , אימתת את החלום ! הושגה המטרה , שהיא בחינת הציות שלך לאלוהים ונכונותך להקריב את בנך , כפי שהיית נכון להישרף באש וכפי שהענקת מרכושך לאורחיך . " אז שלח אלוהים לאברהם כבש כדי שיקריבו במקום ישמעאל . קרניו וראשו של הכבש נתלו לאחר הקרבתו על קיר הכעבה . אחד מנושאי המחלוקת בין המוסלמים היה שאלת הבחירה החופשית של האדם . אנשי הזרם המרכזי באסלאם טענו , כי מעשי האדם וגורלו - כלומר , שכרו או עונשו , נגזרים על-ידי האל , כחלק מהשגחתו על העולם . לעומתם , טענו אנשי זרם המו 'ה , כי לאדם חופש בחירה להחליט האם יעשה טוב או רע . שני הצדדים למחלוקת התבססו על פסוק 59 מתוך סורת הפורקן ( א > פרקאן , 25- ( האומר : "הרחמן הוא אשר ברא את השמים ואת הארץ ומלואם ( ואת אשר ביניהם ) אנשי הזרם המרכזי טענו , כי מעשי בני האדם מצויים בין השמים לארץ , ולפיכך נבראו על ידי האל . האדם , אם כן , אינו הבורא של מעשיו ואין לו חופש בחירה להחליט האם לעשותם , או להימנע מהם . לעומתם , טענו אנשי המעתזלה , כי הפסוק מתייחס רק לעצמים מוחשיים - כלומר , לצמחים , לבעלי החיים ולבני האדם , אך לא למעשיהם . הם אמרו : "דע לך שלא נאמר על מעשי בני אנוש שהם ביניהם באמת ( כלומר , בין השמים לארץ , ( משום שניתן לטעון כך לגבי העצמים ( המוחשיים ! ולא לגבי מקרים ( כלומר , דברים מופשטים ) - לכן בלתי אפשרי שהדיון יתייחס אליהם ) . " מתוך א > נ » ג ' ני מאת עבז אלגיבאר ) מתוך : ספר הספרים של האסלאם - הקראן תרגם מערבית ד " ר אהרון בן-שמש . © קק"ל , כריכת ספר הפרשנות לקראן מאת ג'לאל אלךין אלמחל' וגילאל אלךין אלסיוט

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help