sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:48

חז ' יל תיארו אפוא את החורבן כמעשה שנבע מהיעדר מידות מוסריות - המארח הלבין פני אורח ברבים ( כלומר , העליב אותו בפני אנשים ) ותלמיד חכם שראה זאת המשיך את סעודתו ולא מחה , חז " ל כינו את מעשיהו של בר קמצא "שנאת חינם . " לספרות האגדה היה גם תפקיד בחיזוק שמירת המצוות אצל בני ישראל . לדוגמה : במסכת שבת בתלמוד מופיע הסיפור הזה : "אמר לו קיסר לרבי יהושע בן חנניה : מפני מה תבשיל של שבת ריחו נודף ? אמר לו : תבלין אחת יש לנו ושבת שמו , שאנו מטילים לתוך התבשיל וריחו נודף . אמר : תן לי הימנו ( ממנו . ( אמר לו : כל המשמר את השבת מועיל לו , ושאינו משמר את השבת - אינו מועיל לו " ( תלמוד כבלי , שבת , דף קיט , עמי א . ( רבי חנניה הסביר , אם כן , מדוע יש לתבשילי השבת ריח טוב במיוחד - הוא טען , שמנוחת השבת היא התבלין המוסיף ריח למזון הנאכל בה ; רק מי שנח בשבת , נהנה מריחו של תבלין זה . בספרות האגדה מופיעים לקחים מוסריים השאובים מכתבי הקודש וגם כאלה שאינם בנויים עליהם במפורש . דוגמה מן הסוג הראשון מופיעה בפרשנות לבריאת האדם בספר בראשית א . הפסוק המקראי 1 אומה כז ויברא t : ? - אלהים ? ? :. את ! האדם tt t בצלמו r - : בצלם v v : אלהים tt v : ברא r אתו זכר t ונקבה -.יד ברא tt אתם . " על סמך פסוק זה נאמר בתלמוד : "כל אדם שאין לו אשה אינו אדם , שנאמר - זכר ונקבה בראם ... ויקרא את שמם אדם . " ( מסכת יבמות , דף סג , עמי א ) דברי מוסר רבים , שאינם מבוססים על פסוק כלשהו מן המקרא , מופיעים במסכת אבות במשנה . אחד מהם הוא : "רבן גמליאל בנו של רבי יהודה הנשיא אומר ... כל תורה שאין עימה מלאכה , סופה בטילה וגוררת עוון" ( אבות , ב c , רבן גמליאל הזהיר , אם כן , את תלמידי החכמים שלא ימנעו מלפרנס את עצמם . הוא טען שהעוני יביא את מי שמסתפק בעיסוק בתורה למעשים לא כשרים , על-מנת להתקיים . עשיית מעשים לא כשרים תבטל את ערכה של מצוות תלמוד התורה , שאותה קיימו . סיפור עקידת יצחק הוא דוגמה לסיפור מן התורה , שספרות האגדה מפתחת אותו , כדי להדגיש את המופת שבדמותו של אברהם . הציווי שניתן לאברהם לעקוד את בנו מוצג בבראשית כב , כניסיון שבו העמיד אלוהים את אברהם : "א ויהי אחר הדברים האלה והאלהים נסה את אברהם,- ויאמר אליו אברהם ויאמר הנני . ב ויאמר לןח נא את בנן : את יחיךך אשר אהבת את יצחק ולך לך אל ארץ המריה,- והעלהו שם לעלה על אחד ההרים אשר אמר אליך . " דף הפתיחה לספר רות , כתב יד על קלף , סרגוסה , 1341

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help