sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:47

המנהיגים הרוחניים בשלוש הדתות שאפו לחזק את האמונה ולהנחיל את ערכי הדת לציבור המאמינים . הם ראו בספרות הקודש כלי עזר ראשון במעלה , בשל ההנחה שהיא מציגה אמיתות נצחיות אודות נפש האדם והיחסים בין בני אדם , עוסקת בדמויות מופת ומכילה סיפורים בעלי לקחים מוסריים . שלוש הדתות מניחות , כאמור , ששפת כתבי הקודש היא שפה מרובת משמעויות , הסמויות ברובן מעינו של המאמין הפשוט . לפיכך , הוענקה לפרשנים הסמכות לחשוף בפני המאמינים את המשמעות המתאימה לזמן ולמקום . תרומת הספרות המקובלת לחיזוק האמונה כיהדות " ספרות האגדה" חוברה במאות הראשונות לספירה . פירוש המונח "אגדה" אינו סיפור דמיוני , אלא טקסט שחיברו חז " ל העוסק , כפי שצוין קודם , בנושאים שאינם הלכתיים . ספרות האגדה עוסקת במגוון נושאים כגון התנהגות מוסרית , הגות ופרשנות לתנ '' ך הקרויה "מדרש אגדה . " באמצעות מדרשי האגדה ביקשו חז"ל למצוא בפסוקי התנ"ך מסרים ורעיונות הנוגעים לערכי משפחה , מהות העולם הבא , דמויותיהם של אבות האומה ומנהיגיה וכדומה . ראשיתה של ספרות האגדה היא בדרשות - כלומר , בנאומי הסבר והטפה שנישאו בעל-פה בבתי הכנסת שכללו סיפורי מעשיה , פתגמים , חידות ומשלים . חלקים אחדים מספרות האגדה נוצרו במהלך תרגום התורה מעברית לארמית . תרגום זה היה הכרחי , משום שבמאות הראשונות לספירה לא ידעו רוב היהודים די עברית כדי להבין את שפת המקרא . החכמים שתרגמו את פרשות התורה , שנקראו בבתי הכנסת בשבת , מעברית לארמית , לא הסתפקו בהסבר מילולי . הם ניסו למצוא בטקסט משמעויות נוספות ותשובות לשאלות ההווה שהטרידו את הציבור , וכך פיתחו את שיטת המדרש . במשך הזמן הועלו חלק מן הדרשות על הכתב וכונסו בספרות האגדה . דוגמה לסיפור אגדה שמחזק את האמונה הוא הסיפור על "קמצא ובר קמצא . " הסיפור מנסה לתת הסבר לחורבן בית המקדש בשנת 70 לספירה על-ידי האימפריה האלילית הרומית . חורבן בית המקדש הביא לאובדן המרכז הפולחני היהודי ולהפסקת העליות לרגל , שבהן נפגשו יהודים מכל רחבי ארץ ישראל והתפוצות . חז"ל התקשו להסביר את חורבן בית המקדש כעונש אלוהי על חטא האלילות , שכן האלילות נעלמה מן הציבור היהודי בתקופת הבית השני . חז " ל חששו שהמאורעות ההיסטוריים הקשים יביאו לכך שיהודים רבים יאבדו את האמונה בעקרון ההשגחה האלוהית , האומר שבני האדם מקבלים שכר ועונש על מעשיהם . החורבן , ככל אסון , נתפס כעונש במחשבת בני התקופה , אך החטא לא היה ברור . גם להצלחותיה של האימפריה הרומית האלילית היה צריך למצוא הסבר שלא יסתור את האמונה בהשגחת האל על עם ישראל ולא יביא לנטישה המונית של היהדות . הסיפור על "קמצא ובר קמצא , " המופיע במדרש איכה רבה ובתלמוד הבבלי ( מסכת גיטין , נה , ב גמרא ) עוסק בעשיר ירושלמי ששלח שליח להזמין מכר בשם קמצא לסעודה . השליח טעה והזמין אדם בשם בר קמצא , שהיה שנוא על המארח . המארח גירש אותו מביתו לעיני שאר המוזמנים , למרות שבר קמצא התחנן לפניו שלא יבייש אותו בפומבי . בסעודה נכח גם תלמיד חכם , שלא מחה בפני בעל הבית על המעשה . בר קמצא שביקש לנקום , פנה לקיסר הרומי וטען , כי יהודי ירושלים מתכננים מרד באימפריה . הקיסר החליט לצור על ירושלים , וכך החלה המלחמה שהסתיימה בחורבן המקדש . ג . תרומת הספרות המקובלת לחיזוק האמונה

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help