sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:21

על-פי המסורת המוסלמית , ביקר הנביא בירושלים באותו לילה ועמד בראש תפילה שהשתתפו בה הנביאים . אחר-כך עלה לשמיים ושם נצטווה על ידי האל להורות למוסלמים להתפלל בכל יום חמש פעמים . בשובו למכה תיאר הנביא את מסעו ואף ענה על שאלות בני עירו על מראה העיר ירושלים ; זאת , כדי לשכנעם בכוחותיו של האל , שלאמונה בו הטיף . למרות כל זאת , לא הצליח הנביא לעשות נפשות לבשורתו בקרב אנשי מכה . לכן , החליט מחמד לעזוב את העיר ולעבור לית'ךב , עיר השוכנת מצפון למכה . החלטתו באה בעקבות הסכם שחתם עם נציגי יתיךב , לפיו הם יגנו עליו ויתמכו בו . מחמד היגר לית'ךב ( היג ' רה שניה ) ועם הגיעו שינו תומכיו את שם העיר ל"מדינת אלנבי ' או "אלמדינה אלמנורה " - כלומר העיר המוארת או -: t , t -. : t t , , --1 בקיצור "אלמדינה . " צעדו הראשון של מחמד במדינה היה ניסוח "עהד אלאמה" - חוזה האומה , שבו נקבע כי כל תושבי העיר , שנטשו את עבודת האלילים , ייחשבו לבני אומה אחת . בינתיים , פרץ מאבק אלים בין מחמד וחסידיו לבין אנשי מכה . בין הצדדים התחוללו כמה קרבות , שבחלקם ניצח צבא מחמד ובחלקם הפסיד . בשנת 630 נכנס מחמד בראש צבאו לעיר מכה והשתלט עליה בלא קרב . אז ניפץ הנביא את כל פסלי האלילים שהיו בתוך הכעבה , והיא הייתה למקדש מונותיאיסטי . מתקופה זו ואילך הפכה הכעבה במכה למוקד של עבודת האלוהים המוסלמית . בקראן נאמר , כי הכעבה היא המקדש הראשון בעולם שנבנה לעבודת אלוהים , ובספרות המוסלמית של ימי הביניים נוצרה אודותיה מסורת שעסקה בתהפוכות הרבות שעברה , ממקדש מונותיאיסטי למקדש אלילי . בניית הכעבה יוחסה למלאכים , שהקדישו אותה כמקום פולחן לאדם וחווה וצאצאיהם , לאחר גירושם מגן העדן . אדם וחווה עבדו בה את אלוהים , אך לאחר מותם הפכו אותה צאצאיהם למקדש אלילי . על חטא זה העניש אותם אלוהים והביא עליהם את המבול . אחרי המבול הפך נוח את הכעבה שוב למקדש מונותיאיסטי , אך צאצאיו עשו אותה שוב למקום פולחן אלילי . הקראן מספר , שאברהם וישמעאל בנו סילקו ממנה את הפסלים ושיפצו אותה , אך לאחר מכן שוב הוצבו בה פסלי אלים , עד לטיהורה על-ידי הנביא והפיכתה למקדש מוסלמי עד היום . בשנת 632 נפטר מחמד בעיר מדינה . ארבעה ממקורביו מילאו בזה אחר זה את מקומו כמנהיגי אומת המוסלמים ( אך , כאמור , לא כנביאים , משום שעידן הנבואה הסתיים עם מות מחמד . ( אנשים אלו קיבלו את התואר רו'ליפה - כלומר , ממלא מקום . ירושת מקומו של מחמד כמנהיג אומת המוסלמים יצרה מחלוקת ופילגה את המוסלמים לשני זרמים עיקריים - סנים ושיעים . השיעים ראו במקורבי הנביא , שמונו לח'ליפים , יורשים בלתי לגיטימיים וטענו , כי מחמד מינה יורש עוד בימי חייו - עלי בן אבו טאלב , בן דודו , שהיה נשוי לבתו פאטמה . במשך כל זמן כהונתם של שלושת הח'ליפים הראשונים הביעו תומכי עלי את התנגדותם לשלטונם וכונו "שיעת עלי" - כלומר , סיעת תומכי עלי . עלי בן אבו טאלב מונה לבסוף לח'ליפה הרביעי , אך בציבור המוסלמי קמו מתנגדים לשלטונו . משפחת אמיה , שהייתה משפחה מכובדת משבטו של הנביא , שאפה לשלוט בציבור המוסלמי ובארצות שנכבשו לאחר מות הנביא , ונאבקה ביורשיו של עלי . בשנת 680 נערך בכרבלאא ' ( בעיראק של ימינו ) קרב בין תומכי חסין , בנו של עלי ונכדו של הנביא , לבין צבא משפחת אמיה . חסין

מטח : המרכז לטכנולוגיה חינוכית


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help