sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:3

5 כי צדקת האל פעילה ושלטת בדרכים המתגלות בסופו של חשבון' . בלבטים אלה קשור גם 6 ספרו על 'הנסיון במקרא וביהדות של תקופת הבית השני' , נושא הכרוך מעצם טבעו בכאב , ספקנות , והרהורים . הודות לגישה עדינה , זהירה ועניינית , הקשובה לכל פרט , נתאפשר לו להצביע על מורכבותן של הבעיות הקשורות בנושא זה , בלי לחרוג מהסייגים שהמקרא קובע לו . יחסי הגומלין בין הגיון חד ובין אינטואיציה עדינה ניכרים היטב בדיונו בכינוי שנתנה כת מדבר יהודה למי שמצטרף אליה . הרי זה כונה 'מתנדב , ' לשון המשמשת אפילו לציין 7 את איש הכת הוותיק . בעיני ליכט מונח זה פרדוקסלי . הרי לכאורה אין אנשי היחד מכירים בחופש הרצון . לדעתם רמתו המוסרית של האדם בכלל , ואיש הכת בפרט , אינה אלא פועל יוצא של גזירה משמים . באיזה מובן , אפוא , הם 'מתנדבים ' ? והנה , ההתבוננות בפרטים לימדה את ליכט כי המושג 'מתנדב' מרמז שבהקשר זה דבריהם על גזירה קדמונה אינם מכוונים לדטרמיניזם במובן הפילוסופי החמור , כי אם להכרה שבלעדי ההשגחה האלוהית לא היו מתעלים לדרגה המאפשרת את ההצטרפות לכת . כאשר סרך היחד מביא בהקשר זה לשון 'נדבה , ' הכוונה , כך מסתבר , לקבלת הדין בנפש חפצה . מונח זה מראה , אפוא , עד כמה אנשי היחד העריכו את הצטרפותם לכת מרצונם החופשי , בלא כפייה . ברקע דיון קצר זה עומדת מודעותו של ליכט לבע' ת הגזירה הקדומה וחופש הרצון . אך הוא לא נתן להכרה זו לכוון את צעדיו ; היא רק עזרה לו לשים לב למה שמיוחד בתחושותיהם של אנשי היחד . ואדרבה , במסקנתו הסופית התעלה מעל גבולות הטיעון הפילוסופי , כדי לגעת בתכנים המובעים בכתבי הכת . דוגמה מובהקת לגישה ישרה ואנושית אתה מוצא בדיונו על 'יאושו של ברוך , ' דיון 8 שעניינו בתלונה נסתרת בספר החיצוני , חזון ברוך א . החוזה הוגה בגורל עמנו לאחר חורבן בית שני : ( כא , יג , טז יז . '( כי אילו היו אלה החיים בלבד של כאן לכל אדם , לא היה דבר מר מזה ... שהרי מה שהיינו בעבר , עכשיו אין אנו עוד . ומה שאנו עכשיו לאחר מכן לא נישאר . לפיכך אלמלא עתידה היתה אחרית לכל , לשוא היתה ראשיתם 5 הערך 'שכר וענש , תורת הגמול , צדקתו של האל , ' אנציקלופדיה מקראית , ח , ירושלים תשמ"ב , עמ' , 306-287 במיוחד עמ' 6 . 288 ירושלים תשל"ג . 7 'מושג הנדבה בכתביה של כת מדבר יהודה , ' בתוך : עיונים במגילות מדבר יהודה לזכר א' ל' סוקניק , ירושלים תשי"ז , עמ' 8 . 84-77 'יאושו של ברוך — נקודת מיפנה בחשיבה האפוקליפטית , ' בתוך ו משיחיות ואסכטולוגיה , מרכז זלמן שז"ר , ירושלים תשמ"ד , עמ' 9 . 101-97 תרגומו של ליכט לפי הנוסח הסורי , ועיין 'חזון ברוך א , ' בתוך י הספרים החיצוניים ( ערך א' כהנא , ( כרך ראשון , ספר שני ( נדפס מחדש , ירושלים תש"ל , ( עמ' שסב-תז , במיוחד עמ' שעה-שעז .

מוסד ביאליק

אוניברסיטת תל אביב. בית הספר למדעי היהדות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help