sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:2

' מסתבר , ' או 'נראה לי , ' שהן לעולם סימן לחוסר הוודאות שבמסקנותיו , הנחשפת לקורא בגילוי לב אופייני . והנה , דרכו של ליכט במדע ובהוראה קשורה בראש וראשונה בדמותו האנושית . כמי שחונן באמפתיה עזה לזולת , היה לו חשוב להבין אותו , לשמוח בסגולותיו , למחול על חולשותיו , ומעל לכל , לעזור לו . הוא החשיב מאוד את שליחותו של הפרשן כמשרת הציבור . לשמחה היה לו כשהעותק של הדוקטורט על מגילת ההודיות שנתן לספריה הלאומית , נתבלה תוך שנה מרוב שימוש . ובמובן האישי , דבר לא ריגש אותו יותר מההכרה שתלמידים מתחילים לחשוב , ולא היתה לו זכות גדולה יותר מאשר לסייע להם בתהליך זה . אכן , מורנו היה , לאו דווקא במובן זה שלימד אותנו נושא מוגדר , או שהנחיל לנו מיתודה מסוימת , אלא בכך שעזר לנו למצוא איש את דרכו וללכת בה בביטחה . וזאת מבלי לעמוד על דעתו שלו בסוגיות העומדות על הפרק , כי איש עניו היה , ושיקולי יוקרה היו זרים לו . צניעותו המיוחדת באה לידי ביטוי מובהק בדרכו כפרשן . לעולם ראה עצמו כמי שכפוף לתופעות שבא לבחון , ובקפדנות נשמר מכל דבר שדבק בו שמץ של כורח השיטה . הנתונים דיברו אליו במישרין , הודות לאינטואיציה עדינה וגישה מעשית מאוד לעולמנו . בדרך זו הציע את תשובתו שלו לשאלה המפורסמת על שום מה סוכה בחג האסיף : הרי בזמן החג מתמלאים מרכזי העליה לרגל המוני אדם , ועל כן אין ברירה : החוגגים הבאים ממרחקים 3 צריכים סוכה כדי להתגורר בה באופן ארעי , למשך זמן החג . שיקול זה נסמך על מה שידוע לנו על מנהגם של אנשי ספרטה שביוון , ובעזרתו פותר ליכט בעיה על פי צורכיהן המעשיים של הבריות , וזאת בהיגיון חד אך בריא , שאיפשר לו להיפטר מהשערות מוכנות מראש שלא היתה בהן תועלת . לתשומת לב מיוחדת ראוי השימוש בנתונים ההשוואתיים : ליכט לא שאל איפה ניתן למצוא פרט המקביל לנתון שלפניו . שאיפתו היתה להגיע לחומר שיאפשר לראות איך המערכת פועלת בכלל ; וביחוד , אילו בעיות היא מעוררת בחיי יום יום , ואיפה כואב לאנשים . רגישותו לבעיות האדם ניכרת מאוד בדיוניו בתחום האמונות והדעות הבאות לידי ביטוי במקרא . דיונו האנציקלופדי ב'צדק , צדקה , צדיק , ' פותח — ואיך יתכן אחרת כשהוא הכותב ? — במעשיו של האדם הצדיק , ומסתיים בצדקת האל , ובפקפוקים בצדקה זו . מלכתחילה הוא קובע לאמור 'בשאלה מה הוא הצדק אין בעלי המקרא עוסקים , כי בעיניהם הוא דבר המובן מאליו . לפיכך קשה לנו לעמוד על מושג הצדק המקראי . הוא נבדל ממושג 4 הצדק שלנו , אך ההבדל דק ואסור להפריז בו' . אופייני לליכט הוא הצירוף של טענה כללית ובטוחה מזה והסתייגות זהירה מזה , באופן שהבהיר מיד עד כמה עדינה בעית ההגדרה . אותה עדינות הניסוח אתה מוצא שוב בדיונו על שאלת צדקת האל במקרא . בערך 'שכר ועונש' כתב כי 'אמנם ידוע לבעלי המקרא שאין ההנהגה האלוהית הצודקת ( צדקת האל , תיאודיציה ) ניכרת תמיד בקורותיהם של בני האדם . אבל בדרך כלל הם מצליחים להשתכנע 3 הערך 'סכות , חג הסכות , ' אנציקלופדיה מקראית , ה , ירושלים תשכ"ח , עמ' , 1045-1037 במיוחד עמי . 1042-1041 4 הערך 'צדק , צדקה , צדיק , ' אנציקלופדיה מקראית , ו , ירושלים תשל"ב , עמ' , 685-678 במיוחד עמ' . 678

מוסד ביאליק

אוניברסיטת תל אביב. בית הספר למדעי היהדות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help