sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:1

פרנק פולק יעקב שלום ליכט — האדם והפרשן ידידנו ומורנו , פרופסור יעקב שלום ליכט , נולד בווינה בשנת , 1922 גדל ולמד בתיכון היהודי בברין שבצ'כיה , והגיע ארצה בשנת , 1940 אחרי שנמלט בשן ועין מידו של הצורר . באוניברסיטה העברית בהר הצופים למד מקרא וספרות עברית , ושם גם הכיר את ידידיו שנשארו קרובים לו לאורך ימים , דוד פלוסר ושמואל ליונשטאם . את לימודיו השלים בדיוק לפני פרוץ מלחמת העצמאות . לאחר סיום המלחמה קיבל עבודה בתור אסיסטנט של א"ל סוקניק ונחמן אביגד שהכינו את פרסום מגילות מדבר יהודה . כך נתוודע לעולם שבו העמיק שנים רבות , כתבי כת מדבר יהודה , הספרים החיצוניים והאפוקליפטיקה . לעולם זה הביא את גישתו הישירה לכתוב ולעניין שבו הוא עוסק , גישה אשר באה לידי 1 ביטוי מובהק בפירושיו למגילת ההודיות , סרך היחד וחזון עזרא . כשהצטרף אל החבורה שנתגבשה סביב האנציקלופדיה המקראית , יישם גישה זו גם בחקר עולם הרעיונות שבמקרא , כגון בערכים המונומנטליים על 'מלכות אלהים , ' 'קדש , קדוש , קדושה , ' 'שכר ועונש' — ערכים שאינם אלא ספר בזעיר אנפין — אך גם בבעיות חיי היום יום , כפי שיעידו הערכים 'לחם , ' 'לידה . ' בזמן שכיהן בחוג למקרא באוניברסיטת תל אביב זיכה אותנו בספרו על אמנות הסיפור במקרא , שמקורו בהכרה שאי אפשר להאזין לטקסט בלי 2 להבין את דרך ניסוחו . מפעלו האחרון , פירושו לספר במדבר , שנועד לתת שירות לציבור ולחברה , מגלם במשולב את דרכו של ליכט בהבהרת העניין היום יומי והפולחני , ובחשיפת עולם הרעיונות שמאחורי הכתוב . פירוש המצטיין בניסוח מלוטש וקולע שהתגבש מתוך ההתמודדות עם הבעיות , וברוחב מדהים של מבט , ההופך את מלאכת הפרשן לשילוב בין הישגי האנתרופולוגיה , הפילולוגיה , הארכיאולוגיה , חקר הדתות , הפילוסופיה , ותורת הספרות . כן תצוין אותה זהירות מופתית , שלעולם גורמת לו לשים סייג לדבריו במקום שאינו חש ביטחון . בכתיבתו של ליכט יש משקל רב ללשונות כגון ו מגילת ההודיות , ירושלים תשי '' ז ; מגילת הסרכים , ירושלים תשכ"ה ; ספר חזון עזרא , ירושלים תשכ"ח . Storytelling in the Bible , Jerusalem 1978 2

מוסד ביאליק

אוניברסיטת תל אביב. בית הספר למדעי היהדות


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help