sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13b

פרק נ ' 650 שחבלות יוחסין שבתורה ורבים מסיפוריה נראים לכאורה חסרי תועלת . הרמב " ם מפרט לשם מה נכתבו פרק נ " א 655 משל הארמון : דירוג בני - אדם מבחינת קרבתם לאל או ריחוקם ממנו . העבודה המיוחדת למעלגי האמיתות היא ריכוז המחשבה באל לבדו . לדרגה זאת של עבודת ה ' מגיע רק מי שהגיע לאהבת ה ' , ואין אהבת ה ' אמיתית אלא למי שזכה להשיג את האל השגה שכלית . השפע השכלי האלוהי השופע על האדם מהווה את הקשר בין האל לאדם . קשר זה מתקיים רק כל עוד האדם מרכז את מחשבתו בה ' ומפנה אותה מכל דבר אחר . התפילה , קריאת התורה ושאר המצוות מטרתן להרגיל את האדם לעסוק בציווח האל , להתרכז בחשיבה עליו ולא על דברים אחרים . לפי מידת שכלו של כל בעל שכל תהיה ההשגחה עליו , לכן האדם שהשגתו שלמה , ששכלו ממשיך להיות עם האל תמיד , תהיה ההשגחה עליו תמיד פרק נ " ב 666 השכל האלוהי המקשר בינינו ובין האל אופף אותנו תמיד והוא , ביחס אלינו , מלך גדול . לכן אדם הבוחר בשלמות חייב לנהוג בצנעה בכל דרכיו כאדם הנמצא בנוכחות מלך , מתוך יראה , ענווה ופחד מן האל . מטרת כל מעטף התורה היא השגת ההיפעלות הזאת . ואילו הדעות אותן לימדתנו התורה , והן השגת מציאותו יתעלה וייחודו , הן הדעות המלמדות אותנו את האהבה פרק נ " ג 668 חסד , משפט , צדקה פרק נ " ד 670 המלה " חוכמה " מציינת : א . השגת האמיתות שתכליתן השגת האל ; ב . סיגול המלאכות ; ג . סיגול מעלות האופי ; ד . הערמה ותחבולה . היודע את מכלול התורה לאמיתה ייקרא חכם מבחינת האמיתות שבה ומבחינת מידות - האופי להן היא מחנכת . אבל , מכיוון שהעניינים השכליים שבתורה מקובלים ולא מוכחים בדרך העיון , קבעו בספרי הנביאים ובדברי החכמים את ידיעת התורה כמין אחד ואת החוכמה במוחלט כמין אחר . אותה החוכמה במוחלט היא אשר כה מוכחים השינים השכלים שקיבלנו ללא הוכחות מן התורה . הפילוסופים מדברים על ארבע שלמויות : שלמות הקניין , שלמות הגוף , שלמות מעלות האופי ושלמות המעלות השכליות . רוב מצוות התורה מכוונות להשגת שלמות מעלות האופי . השלמות האמיתית היא שלמות המעלות השכליות , שתכליתה השגת האל . היא מעניקה לאדם את הקיום הנצחי . ובה האדם הוא אדם . לאחר שיגיע האדם להשיג את ה ' , יתכוון בהתנהגותו תמיד לחסד , משפט וצדקה מתוך הידמות אל מעשיו יתעלה

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help