sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10b

פרק כ " ג 498 דעותיהם של איוב וחבריו הן הדעות על ההשגחה שתוארו לעיל , בפרק י " ז פרק כ " ד 504 הניסיון . בשישה מקומות בתורה מופיע שהאל מנסה אדם בהטילו עליו ייסורים . יש סוברים שהאל עושה זאת כדי להגדיל שכרו . דעה זאת אינה נכונה . היא נוגדת את העיקרון שאין האל מייסר את מי שלא חטא . מטרתם של נסיונות אלה היתה שעמידתם בניסיון של מי שנתנסו בנסיונות אלה תשמש דוגמה ומופת לחיקוי . עקידת יצחק באה להודיע את עוצם מסירותו של אברהם . מטרתה השנייה להודיע שהנביאים יודעים שמה שהם חווים במראה הנבואה הוא אמת ( שהרי העקידה אירעה במראה הנבואה ) פרק כ " ה 508 מעשי האדם עשויים להיות מעשי שוא או משחק או מעשים לבטלה או מעשים טובים ויפים . מעשה טוב ויפה הוא מעשה שעושהו עושה אותו מתוך כוונה לתכלית נעלה , כלומר , הכרחית או מועילה , ואותה תכלית מושגת . מעשי האל כולם טובים ויפים מכיוון שהם לתכלית , אף אם תכליתם לא ידועה לנו פרק כ " ו 512 המצוות מקורן בחפצו ( רצונו ) של האל ולכולן יש תכלית וטעם . אבל אין לחפש טעם לפרטי אופן הביצוע של כל מצנה . חז " ל קראו למצוות שטעמיהן ידועים בשם " משפטים " ולאלה שאין טעמיהן ידועים - " חוקים " פרק כ " ז 516 מטרת התורה תיקון הנפש , כלומר , הקניית דעות נכונות , ותיקון הגוף , כלומר , יצירת חברה צודקת . תיקון הגוף הוא תנאי להשגת תיקון הנפש שהוא השלמות האחרונה פרק כ " ח 518 התורה ציוותה להאמין בדעות העיוניות הנכונות , כגון האמונה במציאות האל , ייחודו , רצונו וקדמותו . כן ציוותה להאמין באמונות שמטרתן תיקון המידות ובאמונות שמטרתן תקנת החברה האנושית והרחקת העשק , כגון האמונה שה ' יחרה אפו על הממרה את פיו . מצוות אהבת ה ' מחייבת לימוד כל החוכמות העיוניות , כי אהבת ה ' לא תיכון בלי ידיעת המציאות כפי שהיא . מכאן שכל מצנה המקנה דעות נכונות או מידות טובות או דרושה למניעת עשק - טעמה ותכליתה גלויים . מה שעורר מבוכה הן מצוות שלא מצאו להן ראה כי גם מצוות אלה משרתות אחת טעם , כגון איסור שעטנז . הרמב " ם אומר שלהלן משלוש התכליות האלה ~ פרק כ " ט 521 תיאור מנהגי כת הצאביה ( המזוהים בעיני הרמב " ם עם כל עבודה זרה ) . מנהגים אלה חושפים את טעמיהן של מצוות רבות כתורה , שמטרתן היתה לעקור מנהגים אלה פרק ל ' 529 הצאביה האמינו שעבודת הכוכבים נחוצה כדי להבטיח אריכות ימים , הרחקת הפגעים , הסרת המחלות , פוריות שדות המזרע ושפיעת הפירות . לכן מלמדת התורה שדווקא הימנעות מעבודה זרה מביאה ירידת הגשמים , פוריות האדמה , בריאות הגוף ואריכות ימים

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help