sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:8b

פרק ז ' 438 ביטויים שונים בפרקי המרכבה המשמשים מפתח להבנת משמעותם של פרקים אלה פרק ח ' 441 הכליון מתייחס אך ורק לחומר של הגוף ולא לצורתו . החומר לעולם פושט צורה ולובש צורה . כל חטאיו ועבירותיו של אדם נובעות מן החומר שלו . כל מעלותיו - מצורתו . בני - אדם שונים זה מזה ברמתם המוסרית והשכלית בהתאם לחומר שממנו קורצו . הלשון העברית קרויה לשון הקודש , מפני שאין בה מלים לדברים מגונים שהשתיקה יפה להם פרק ט ' 447 החומר הוא מסך החוצץ בעד שכלנו מלהשיג את האל ואת השכלים הנבדלים . זאת היא משמעות פסוקים כגון " ענן וערפל סביביו " פרק י ' 449 לר . מכאן שאין האל עושה רע . ההעדר אינו מושא לעשייה . כמו החושך , הרע הוא ס החומר הוא הסיבה לכל השחתה ולכל רע . כל מעשי האל טובים ~ פרק י " א 452 כל הרעות שבני - האדם גורמים לעצמם ולחבריהם הן תוצאה של בורות . אילו ידעו את האל ידיעת אמת לא היו פוגעים זה בזה פרק י " ב 453 טעות היא לחשוב שהרע בעולם מרובה מן הטוב ; מקור הטעות בכך שכל אדם חושב רק על מה שפוגע בו . המציאות אינה קיימת למען האדם . היא קיימת לפי רצונו של הבורא . יש שלושה מינים של רעות הפוגעות בבני - אדם : א . רעות שמקורן בחומר . בני - אדם מורכבים מחומר . לכן לא יימלטו מליקויי החומר . ב . רעות שהאנשים גורמים זה לזה ; ג . רעות שהאדם גורם לעצמו בשל תאוותיו והתרגלותו למותרות . הרעות מהמין האחרון הן הרוב . הדברים הנחוצים לאדם באמת מצויים בעולם בשפע פרק י " ג 460 אין לבקש תכלית למציאות ככללותה . לשיטת אריסטו הכול מחויב וקיים מאז ומעולם . גם לפי האמונה בחידוש העולם ניתן לומר רק שהעולם נברא ברצונו של הבורא ועל - פי חוכמתו . ניתן להוכיח שהאדם אינו מטרת הבריאה פרק י " ר 466 על האדם לשים לב לקטנותו לעומת ממדיהם העצומים של גרמי השמים . אין זה סביר שגרמים עצומים אלה נוצרו למען האדם . הפילוסופים אינם פוסלים אפשרות זאת לגמרי כשם שהגיוני הוא לייצר מכונה גדולה שנועדה ליצור כמות גדולה מאוד של מחטים אירוח פרק ט " ו 469 על טבע הנמנע . יש דברים שמוסכם על הכול שהם נמנעים . לכן אין פוגעים באל כשקובעים שאין ביכולתו לעשות אותם . לגבי דברים אחרים יש מחלוקת אם הם נמנעים או אפשריים . לא תמיד ברור הגבול בין מה שהשכל קובע לבין מה שהדמיון מדמה

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help