sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9b

פרק ט " ז 471 הפילוסופים קבעו שאין האל יודע כל פרט ופרט מבני - האדם . לקביעה זאת מבוססת על אדם - אדם מעולים במצב גרוע ומכאיב יש בני - אדם רעים במצב טוב ומהנה כך שראו שיש בני - פרק י " ז 474 חמש דעות על ההשגחה : א . אפיקורוס : אין השגחה , הכול בידי המקרה : ב . אריסטו ותלמידיו : ההשגחה היא על מה שקבוע , כלומר , על הגלגלים ועל מיני הנמצאים מתחת לגלגל הירח , בעוד שהפרטים , צמחים , חיות ובני - אדם , מסורים למקרה ; ג . האשעריה : כל פרט ופרט קורה ברצון האל והנהגתו ; ד . המעתזלה : לאדם יש יכולת לבחור כין טוב לרע . האל יודע כל פרט , נותן שכר למציית ומעניש את העבריין . אדם או בעל חיים שסובל על לא עוול בכפו יפוצה בעולם הבא . מה שנראה לנו כסותר כללים אלה מוסבר כתואם את החוכמה האלוהית שאינה מוכנת לנו ; ה . דעת התורה : לאדם יש יכולת לבחור במעשיו . הוא נענש או זוכה לשכר לפי מה שהוא ראוי . לא תמיד יודעים אנו מה מזכה אדם לשכר או מה מחייב אותו בעונש . לדעת חז " ל יש ייסורין של אהבה שפוגעים באדם להגדיל שכרו בעולם הבא . דעתו של הרמב " ם היא שהשגחה פרטית קיימת רק על בני - אדם . ההשגחה על שאר הנמצאים , כגון הצמחים ובעלי החים , היא על המינים בלבד . ההשגחה על בן - אדם מעוגנת בשכל השופע עליו מן השכל הפועל . ככל ששכלו של אדם גדול יותר הוא מושגח יותר פרק י " ח 483 הדעה שההשגחה על בן - אדם רבה יותר ככל ששכלו גדול יותר מקבלת סיוע מפסוקים בתנ " ך . דעה זאת נמסרת גם על - ידי אלפאראבי בשם אפלטון פרק י " ט 485 מה שהביא אנשים להטיל ספק בכך שהאל יודע את הפרטים או אף לשלול זאת הוא מה שנראה בעיניהם כחוסר צדק במצביהם של בני - אדם . הנביאים נאלצו לצאת נגד דעות פסולות אלה פרק כ ' 488 סיעת האל . ידיעתו שונה לחלוטין מידיעתנו . ריבוי מושאי היזיעה אינו גורם לריבוי בידיעתו של האל . האל יודע גם את ההעדר . שום נמצא אינו נסתר ממנו . הוא יודע את המינים ובאמצעותם את הפרטים . ידיעתו היא עצמותו . ידיעת האל את הדברים מראש אינה הופכת אותם הכרחים . משמעות היעה , כוונה והשגחה כשהן מיוחסות לאל שונה ממשמעויותיהם של ביטויים אלה כשהם מיוחסים אלינו פרק כ " א 492 טהרתו של הלומד דבר מה , או המתבונן בו , היא תוצאה של הדבר ושל הלימוד או ההתכוננות . ואילו ט - עתו של היוצר דבר היא סיבה לדבר . ידיעתו של הבורא את הנמצאים היא סיבה לנמצאים , ואילו ידיעתנו אותם היא תוצאה . שום דבר לא נסתר מן האל . האדם אינו מסוגל לדעת את האל ידיעה אמיתית פרק כ " ב 493 ספר איוב הוא משל להבהיר את דעות האנשים על ההשגחה . על השטן ומגבלותיו

הוצאת הספרים של אוניברסיטת ת"א על שם חיים רובין


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help