sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:70

בתקופה שלאחר מרד בר כוכבא נוטשים חלק מהשומרונים את איזור שומרון , ומתפשטים דרומה — ליהודה , ומערכה — לאיזור החוף . רמז לכך נשתמר במסורת הכאה : 'אמר רבי אבהו : שלש עשרה עיירות נשתקעו בכותיים בימי השמד " , ' ואין 'ימי השמד' אלא תקופת גזירות השמד בעקבות מרד _בר כוכבא . דווקא התפשטות זו שהביאה לקירבה פיסית רבה יותר בין יהודים לשומרונים , מלווה בפירוד כאשר ההלכה מתחילה להתייחס אל השומרונים כאל נוכרים . חלק מטעמי ניכור זה נעוצים בכך שהשומרונים בשעה שעזבו את מקומות מוצאם , ניתקו עצמם גם מקיום מצוות . עדות לכך בדברי רבי שמעון בן יוחאי , מחכמיו המרכזיים של דור אושה , שאחרי מרד בר כוכבא ! תני , רבן שמעון כן גמליאל אומר : כל מצוה שהכותים נוהגין בה הם מדקדקין בה יתיר מישראל , אמר רבי שמעון 1 הדא דתימר בראשונה שהיו _משוקעין בכופרניהן , אבל עכשיו שאין להן לא מצוה ולא שירי מצוה חשודין הן ומקולקלין הן . טבעי הדבר כי דווקא הקירבה היישובית תגרום לדחייה , שכן החכמים חששו כוודאי שעקב התערבותם של השומרונים ביישובים יהודיים תגדל השפעתם . יתכן גם שנוצרה תחרות כלכלית בין יהודים ובין שומרונים . על כל פנים , ספק אם ניתן לתלות את הרעת היחסים בין יהודים לשומרונים , בהתנהגותם של השומרונים בעת מרד בר כוכבא , וודאי שאין להסיק על יחסם של השומרונים למרד מתוך הרעת יחסים זו . סביר להניח כי מקורות התולים האשמות שונות בשומרונים , דוגמת זה המייחס את פרוץ מרד _בר כוכבא להלשנה שומרונית , או זה המאשימם במפלת ביתר — אינם אלא אנכרוניזמים המשקפים את התערערות היחסים שבין השומרונים ליהודים בתקופה שלאחר המרד . קרוב לוודאי כי היסוד הנוצרי _בארץ ישראל לא השתתף במרד _בר כוכבא . אמנם הנוצרים נרדפו כאותה תקופה _על ידי הרומאים עוד ביתר שאת מאשר היהודים , אולם המאמינים במשיחיותו של ישו לא יכלו , כמובן , להשתתף במרד שמטרתו שיקום ירושלים , ואשר בראשו עמד אדם שהוכרז כמשיח . בספרות הנוצרית מצויות עדויות כי בר כוכבא העניש ואף הוציא להורג נוצרים על שלא התגייסו לצבא המורדים . 76 ככל הנראה , נקט _בר כוכבא במעין שיטה של גיוס חובה למרד , אולם אין להניח כי _נתחייבו בה כל הנוצרים . אם הדברים אכן אותנטיים , הרי יש 74 ירוש , ' יבמות _פ"ח , ט ע"ד ; ירוש . ' קידושץ פ " ד , סה ע"ג . 75 ירוש , ' פסחים פ"א , כז ע"ב . 76 ראה Eusebius , Hieronymi Chronicon , an . 133 , ed . Helm ; Chronique de Michel 173 le Syrien I , 6 , 4 , ed . Chabot , pp . 172-173

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help