sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

השומרונים למרד . מבחינת השלטונות באותה עת היה גורלם של השומרונים דומה לזה של היהודים . מצויות עדויות כי גם על השומרונים נגזר איסור המילה . וכי בהר גריזים נבנה מקדש אלילי ' , אולם לא ברור אם כתוצאה מכך מרדו השומרונים ברומאים , או השתתפו במרד בר כוכבא . מובן כי פתרונה של בעיה זו יהיה משמעותי לא רק לשאלת הרכב הכוחות המורדים , אלא גם להיקפו הטריטוריאלי של המרד . התפשטות המרידה לאיזור שומרון מרחיבה בהכרח את תחומה , בעוד שהמנעותם של השומרונים ממרד נותנת יתר משמעות לפעילותו המצומצמת של הגליל במרד בר כוכבא . המסורת התלמודית תולה בשומרונים את הקולר של מפלת ביתר . היא מספרת על שומרוני שהגיע לביתר , שימש בה כמעין 'גייס חמישי' וסכסך בין בר כוכבא ובין רבי אלעזר המודעי . השומרוני טפל על רבי אלעזר המודעי שהוא מתכוון למסור את ביתר ; משהשתכנע בכך בר כוכבא 'יהב ליה ( לרבי אלעזר המודעי ) חד בעוט וקטליה ... מיד נלכדה ביתתר ונהרג בן כוזבה 72 . ' מצד אחד מבקש מקור זה להפליל את השומרונים במפלת ביתר , ומכך משתמע שהם לא עשו יד אחת עם בר כוכבא , ושמא אף סייעו בידי הרומאים בדיכוי המרד . מצד שני , ניתן להקשות : אם אכן התנגדו השומרונים למרד , אזי מה מעשיו של שומרוני בביתר הנצורה . דומה שהמעשה בשומרוני הגורם למפלת ביתר משולל משמעות היסטורית בכל הנוגע לפרשת המרד , ואין בו אלא כדי לשקף את התערערות היחסים שבין היהודים ובין השומרונים לאחר מרד _בר כוכבא . יש להזכיר כי מסורת תלמודית אחרת תולה בשומרונים גם את הסיבה לפריצתו של מרד בר כוכבא . כך מוסבר במדרש בראשית רבה שהשומרונים הם שהניעו אתאדריאנוס לחזור בו מהבטחתו לבנות את בית המקדש , ובכך הציתו את אש המרד בליבם של היהודים " . אלון כבר הוכיח בפרוטרוט כי מקור זה מופרך , ואין בו כל אותנטיות מבחינת המציאות ההיסטורית עליה הוא מבקש להעיד . מתברר , אפוא , כי קיימת שורה של מסורות המבקשות להאשים את השומרונים במשברים ובאסונות שארעו בתולדות עם ישראל , מתוך מגמה להעמיק את התהום שבין יהודים ובין שומרונים . 71 ספר יהושע השומרוני פמ"ז ( תרגום עברי : ר קירכהיים , כרמי שומרון , פרנקפורט תו י"א , עמ' Eusebius , TheophanialV , 22 , ed . Gressmann , p . 201 ;( 88-85 ( בנוסח הסורי . ( וראה ש' ייבין , מלחמת _בר כוכבא , עמ' 1178-175 ג אלון , תולדות היהודים , ב , עמ' 72 . 26-24 ירוש . ' תעניות פ"ד , סח ע '' ד-סט ע"א : והשווה איכה רבה פ"ב , ד . אין ספק כי , בץ השאר , כוונתו של מקור זה להשמיע כי נפילתה של ביתר היתה מידי שמים . ולא זו בלבד , שכן לו ניתן היה לרבי אלעזר המודעי להמשיך בתפילתו לא היתה ביתר נלכדת . 73 בראשית רבה פס"ד , ט , מהד' תיאודור-אלבק עמי , 712-710 וראה גי אלון , תולדות היהודים , א , עמ . 275-272

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help