sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:59

_על פי מקור זה התהדר כר כוכבא עצמו במשיחיותו , ואילו חכמים הוציאוהו להורג לאחר שהעמידוהו במבחן והתברר להם כי אין הוא ניחן בתכונות של משיח . המפתח לפתרון הסתירה בעדויות , לגבי יחסם של חכמים לבר כוכבא , נעוץ בהבחנה בין מקורות המשקפים את יחס החכמים כזמן המרד , ובין מקורות הכוללים ביקורת שלאחר מעשה . כך לדוגמא , אין ספק כי המקור דלעיל אינו משקף אמת היסטורית , אלא את אכזבתם של חכמים _מבר כוכבא לאחר שהתברר בדיעבד שמשיחיותו אין בה ממש והמרד נחל כשלון _חיח . מסורות אחדות חוזרות ומעידות כי בר כוכבא נהג לומר : 'ריבוניה דעלמא לא תסעוד ולא תכסוף . ' הוי אומר , בר כוככא מתריס כלפי שמים שאינו זקוק לתמיכתו של האל , וכל שהוא מבקש שלא יגרום לבושה , נוסח 'לא מדובשך ולא מעוקצך . ' אין להעלות על הדעת כי בר כוכבא , שזכה לתמיכתו הבלתי _מסוייגת של רבי עקיבא , התבטא כך למעשה , אלא אלה הם ניסוחים אנכרוניסטיים הנאמרים לנוכח המפלה ומבקשים במידה מסויימת להצדיק את דינה . מבין המקורות המשקפים את יחסם של חכמים לבר כוכבא בימי המרד עצמם , מצויים רק שנים שיש בהם משום גילויים אופוזיציוניים . הראשון שבהם , דברי רבי יוחנן בן תורתא המתריס כלפי רבי עקיבא בשעה שהצביע על בר כוכבא — זה הוא המלך המשיח — ואומר : 'עקיבה , יעלו עשבים בלחייך ועדין בן דוד לא יבא . ' יש להדגיש כי אין בכוחה של מימרה זו להעיד על יחסו של רבי יוחנן בן תורתא למרד בכללותו , וכל שיש בה הוא התנגדות לראות את בר כוכבא בתור המלך המשיח . המקור השני הוא תאור סופה של ביתר , שבו מופיע רבי אלעזר המודעי כשהוא 'יושב על השק ועל האפר , ומתפלל בכל יום ואומר : רכון העולמים , אל תשב בדין היום , אל תשב בדין היום . ' גם אם נקבל דברים אלה כפשוטם ולא בתור נופך אגדי , הרי אין להניח כי חכם שישב בביתר הנצורה התנגד למרד מעיקרו . יתר על כן , יש המזהים את רבי אלעזר המודעי עם אלעזר הכוהן המופיע על המטבעות של המרד . אין ספק שיש להסביר את תפילתו קינתו של רבי אלעזר המודעי בביתר הנצורה על רקע הנסיבות והאווירה של ימי המרד האחרונים . גם אם שימש רבי אלעזר בתפקיד שלטוני לצידו של בר כוכבא , יכול הוא לגלות אותות של יאוש כאשר נפילתה של ביתר היא בבחינת שאלה של ימים . יתכן שיש מקום להשערה שהדברים משקפים ויכוח טבעי באותן נסיבות , אם להמשיך בהתגוננות הנואשת או להיכנע לרומאים . 52 ירוש , ' תעניות פ"ד , סח ע '' ד ן המקבילה במדרש — 'ועדץ בן דוד אינו כא' ( איכה רבה פ"ב ד , מהדי בובר נא , א 53 . ( ירוש . ' שם ; איכה רבה , _שס .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help