sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:58

אחד 49 . ' קרוב לוודאי כי מעשה זה העוסק במותם של עשרים וארבעת אלפי התלמידים של רבי עקיבא , אינו מתייחס לתלמידים במובן הרגיל של המלה . בהמשכו של המקור מדובר על שבעה תלמידים שניים שהיו לרבי עקיבא לאחר שמתו התלמידים הראשונים , וזה מספר מקובל לתלמידיו של אדם באותה עת . סביר להניח כי מדובר בתלמידים שקיבלו את משנתו המדינית של רבי עקיבא , נענו לקריאתו , לקחו חלק כלוחמים במרד בר כוכבא ומצאו בו את מותם . עדות לכך הם דברי רב שרירא גאון באגרתו : 'והעמיד ר' עקיבא תלמידים הרבה , והוה שמדא על התלמידים של ר' עקיבא , ' . .. ואין שמד אלא מות מידי השלטונות . בספרות התלמודית בא לידי ביטוי יחס אמביוואלנטי לבר כוכבא 1 מצד אחד מצויים גילויי התלהבות מכוחו האגדי ומובעת דעתו של רבי עקיבא בדבר משיחיותו של _בר כוכבא , ומצד שני — ניכרת הסתייגות מפולחן הכוח ואף נמצא מי שכופר במשיחיותו . גילויי ההתנגדות לבר כוכבא מגיעים לשיא במקור הטוען כי חכמים עצמם הוציאו את בר כוכבא להורג , לאחר שנוכחו לדעת כי אינו משיח : בר כוזיבא מלך תרתין שנין ופלגא , אמר להו לרבנן : אנא משיח . אמרו ליה : במשיח כתיב דמורח ודאין , נחזי אנן אי מורח ודאין . כיון דחזיוהו דלא מורח ודאין — קטלוהו . 49 בראשית רבה פס"א . ג , מהד' תיאודור אלבק עמ' ; 660 והשווה קהלת רבה פי"א , א ; בבלי , יבמות סב , ב . אולם בתנחומא ' 'מעשה ברבי עקיבא שהיו לו שלוש מאות תלמידים בנערותו ומתו כלם ' ... ( תנחומא חיי שרה , סימן ו . ( 50 אגרת רש '' ג , מהר' לוין עמ' , 13 נוסח ספרדי ( בנוסח הצרפתי לא מופיע כלל המשפט ו 'והוא שמדא על התלמידים של רבי עקיבא . ( ' לדעת ג' אלון לא מדובר במקורות אלה על תלמידים של רבי עקיבא במובן של לוחמים , שכן במקרה זה לא היה לרבי עקיבא סיפק ללמד את תלמידיו 'השניים' — רבי מאיר , רבי יהודה וחבריהם . דברי אלון אינם נראים מעיקרם שכן ממה נפשך , אם מדובר בלוחמים ממילא אין גם צורך לקבל כפשוטם את דברי המקורות על הפרש הזמן בין תלמידים ראשונים לבץ תלמידים שניים , אלא לראות באלה חיילים ובאלה תלמידים ממש . ( ג' אלון , תולדות היהודים , ב , עמ' ; 43-42 הערה 119 מטעה שם , שכן 'והוה סמכא דישראל על ' ... איננו מופיע כנוסח הצרפתי במקום המשפט 'והוה שמדא על התלמידים של רבי עקיבא' בנוסח הספרדי , אלא הוא מתייחס לתלמידים השניים ובאופן זה הוא מופיע גם בנוסח הספרדי ( . 51 בבלי , סנהדרי ן צג , ב ' = ) בר כוזיבא מלך שתי שנים ומחצה , אמר להם לחכמים : אני משיח . אמרו לו , במשיח כתוב שמריח ודן ( ישעיהו יא , ג , ( נראה אנחנו אם מריח ודן , כיון שראוהו שאינו מריח ודן — קטלוהו . ( ציון פרק הזמן 'שתי שנים ומחצה' רווח בתלמוד הבבלי על מנת לתאר תקופה קצרה . וראה א '' א אורבך , _חז''ל — פרקי אמונות ודעות , ירושלים תשכ"ט , עמ' 224 הערה . 36

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help