sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:56

בהקשר לקיום מצוות על ידי בר כוכבא בכלל , ומצות המעשרות בפרט , תעיד גם האגרת דלקמן שנושאה ארבעה המינים -.שמעון ליהודה בר מנשה לקרית ערביה שלחת לך _תרי חמרין די תשלח עמהן תר גברין לות יהונתן בר בעין ולות מסבלה די יעמרן וישלחן למחניד , לותך ללבין ואתרגין . ואת שלח אחרנין מלותך וימטון לך הדסין וערכין ותקן יתהן ושלח יתהן למחניה ... הוא שלם . מתוכנה של אגרת זו מתברר כי בר כוכבא מזמין לולבים ואתרוגים מעין גדי שהיתה איזור גידולם . המשימה מוטלת על יהודה בר מנשה מקרית ערביה , 42 אשר בנוסף לכך צריך גם ללקט הדסים וערבות , ולדאוג להפרשת המעשרות . יש לציין כי נטילת לולב אינה רק אות לשמחת ציבור של חג הסוכות , אלא מהווה גם סמל לשמחה לאומית בכלל ושמחת נצחון כפרט . ארבעת המינים שימשו ביטוי לשמחה בנצחונות ההיסטוריים של כיבוש ירושלים וטיהור המקדש על ידי יהודה המקבי , ושל כניסת שמעון לחקרא _' . כאשר המדרש דן בארבעת המינים של חג הסוכות , הוא משווה את נטילתם לדרכן של חגיגות נצחון , 44 ובשעה שהמדרש מתאר את העלאת ארון הברית לירושלים משולבת בה נטילת לולב . ודאי אין לראות כאן מסורת של המדרש החוזרת לימי דוד המלך , אלא השלכה אחורנית של צורת השמחה הנוהגת בימים מאוחרים . 45 מסתבר , אפוא , כי אין זה בגדר מקרה בלבד שאגרות בר כוכבא משקפות דווקא את מצות ארבעת המינים , ואת האינטרס האישי של _בר כוכבא בקיומה של מצוה זו תוך כדי ימי המרד . ארבעת המינים המצויים גם על חל ק ממטבעות _בר כוכבא , בצד היותם אחת 41 יי יזיין , מחנה ד , ' מערות מדבר יהודה , א , ירושלים תשכ"א , עמ' ... ' = ) 61-60 שלחתי לך שני חמורים שתשלח עמהם שני אנשים אל יהונתן בר בעץ ואל מסבלה , שיעמרו וישלחו אליך למחנה לולבים ואתרוגים . ואתה שלח אחרים מעמך ויביאו לך הדסים וערבות ותקן אותם [ כלומר , הפרש מהם מעשרות ] ושלח אותם למחנה ... היה שלום . ( ' 42 נראה שיש לזהות את קרית ערביה עם היישוב כשם ערוב שבצד הדרך בין בית לחם לחברון . באגדות החורבן מסופר על ערבי אחד המנבא על הולדת המשיח שמקומו יהיה ב'בירת ערבא בדבית לחם יהודה' ( איכה רבה פ"א , נא . הנוסח במקבילה שבירושלמי הוא יבירת מלכא דבית לחם יהודה' — ירוש , ' ברכות פ"ב , ה ע"א . _< נראה כי יש גם מקום לזהות בין יבירת _ערבא' ובין ערוב . מעניין לציין כי כ 2 ק"מ מדרום לערוב מצויה חירבת כויזבה , אשר יש הסוברים כי היא מקום מוצאו של בר כוכבא וממנה נובע שמו . וראה יי ידין , בר כוכבא , עמי ; 170 יי צפריר ( לעיל הערה , ( 18 שם : מי כוכבי ( עורך , ( יהודה שומרון וגולן — סקר ארכיאולוגי בשנת תשכ"ח , ירושלים _תשל"ב . עמי 43 , . 51-50 28 מקבים ב , י , ז ; מקבים א , יג נא . 44 ויקרא רבה _פ"ל , ב , מהדי מרגליות עמי תרצד-תרצה . 45 במדבר רבה פ"ד , כ .

יד יצחק בן-צבי


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help